Onsdag 7. oktober ble driften av tårnet ved Vardø lufthavn overført til Avinors Remote Towers Centre i Bodø. Og med det mistet Vardø fire arbeidsplasser.
I 2015 ble de fem første tårnene besluttet fjernstyrt, etterfulgt av ytterligere 10 tårn i 2016. Som Østhavet har skrevet om tidligere, ble avgjørelsen om å fjernstyre Vardø lufthavn tatt i 2016.
Det andre tårnet som driftes fra Bodø
-Etter en grundig godkjenningsprosess av Luftfartstilsynet, driftes tårnet ved Vardø lufthavn nå fra Remote Towers Centre i Bodø. Dette er det andre tårnet som driftes fra Bodø, etter at Røst gikk i operativ drift i fjor høst. Vi har høstet nyttig erfaring siden i fjor, og samarbeidet mellom Avinor, Kongsberg Defence & Aerospace og Indra har en god progresjon med tanke på utrulling av de neste 13 tårnene som skal overføres til Remote Towers Centre i Bodø, sier Anders Kirsebom, administrerende direktør i Avinor Flysikring.
-Avinors viktige satsing på fremtidens løsninger fortsetter med nok et tårn som fjernstyres fra det som vil bli verdens største fjernstyrte tårnsenter. Denne måneden skjer også den formelle åpningen av dette nye bygget. Dette vil bli en svært avansert arbeidsplass med utmerket utstyr, som legger til rette for et sterkt og godt operativt fagmiljø. Digitalisering av tårntjenestene som Avinor og Avinor Flysikring leverer vil være et svært stort og viktig steg mot fremtidens løsninger. I tillegg til vårt mål om sikre og robuste tjenester og gode arbeidsforhold, vil økonomien styrkes etter hvert som vi får flere tårn fjernstyrt, sier Dag Falk-Petersen, konsernsjef i Avinor.
Fire arbeidsplasser er borte
Fire AFIS-stillinger er nå overført til Bodø, forteller Tom Olav Mentzen, lufthavnsjef ved Vardø Lufthavn. Etter dette er det totalt 14 personer som jobber ved Vardø Lufthavn, dette inkluderer ansatte i Widerøe, Avarn security og Avinor.
Ifølge NRK har en av de ansatte fått ny jobb i Avinor, tre har flyttet til Bodø og en har gått av med pensjon.
Mentzen forteller at det nå ikke er noen overtallighet på flyplassen som igjen skulle tilsi ytterligere nedbemanning.
Har vært på opplæring i Vardø
Mentzen forteller det har vært 6-7 personer på opplæring i Vardø med ulik varighet.
– Noen har vært her i to år i påvente av at tårnsenteret i Bodø skal stå ferdig, mens andre har hatt sin plikttjeneste etter endt utdanning. Så det har vært alt fra flere år til noen måneder, forteller lufthavnsjefen.
Kan ta i bruk tårnet igjen
Mentzen forteller at det per i dag ikke foreligger noen planer for det gamle tårnet. Likevel blir det stående fullt utstyrt i en periode.
Han forteller videre at ved eventuelle problemer med Bodø, så kan tårnet tas i bruk igjen etter noen timer med forberedelser.
Fjernstyrte tårn i Norge
Tidslinjen for implementering av fjernstyrte tårn ved RTC i Bodø er som følger:
- Røst – 19. oktober 2019
- Vardø – 7. oktober 2020
- Hasvik – november 2020
- Berlevåg – november 2020
- Mehamn – mai 2021
- Røros – mai 2021
- Rørvik – oktober 2021
- Namsos – oktober 2021
- Svolvær – desember 2021
- Sogndal – desember 2021
- Molde – februar 2022
- Førde – februar 2022
- Bodø (tentativ/ikke endelig avklart) – april 2022
- Lakselv (tentativ/ikke endelig avklart) – juni 2022
- Kirkenes – september 2022