I et nytt forslag til revidert forskrift for Hornøya og Reinøya naturreservat, ønsker Fylkesmannen å redusere ferdselen på Hornøya til et minimum. Blant annet vil man at stien stenges fullstendig. Dette vil bety store tap for Vardø, mener både ordfører og havnesjef. I verste fall vil noen fuglearter bli borte for alltid.
Kun et lite felt på omlag 25m x 75m på vestsiden ved bryggen og fugleskjulet skal være åpent for besøkende. I tillegg skal veien på østsiden fra Landingen og opp til fyret være åpen. For fugleentusiaster betyr dette en ekstrem reduksjon av severdigheten. For fuglene betyr det enda mindre beskyttelse mot rovfuglene som herjer fritt i fuglefjellet.
Formålet med fredningen
Tor Asbjørn Aslaksen Simonsen, seniorrådgiver miljø hos Fylkesmannen i Troms og Finnmark, forteller at Fylkesmannen fikk i 2019 oppdrag fra Miljødirektoratet om å foreslå endringer i forskriften for Hornøya og Reinøya naturreservat. Den 16. desember 2019 sendte Fylkesmannen forslag til revidert forskrift for Hornøya og Reinøya naturreservat til faglig godkjenning hos Miljødirektoratet. På bakgrunn av Miljødirektoratets tilbakemelding den 17. juni 2020, har Fylkesmannen utarbeidet forslag til forskriftsendring for Hornøya og Reinøya naturreservat som nå er ute på høring. Fylkesmannen vil etter høringsfristen, oppsummere alle innspill og gi sin tilrådning til Miljødirektoratet som vil fastsette (vedta) ny forskrift.
«Formålet med fredningen er å bevare et viktig fuglefjell med tilhørende plantesamfunn, fugleliv og annet dyreliv som naturlig er knyttet til området», heter det i forslaget. Det foreligger likevel ingen forslag til tiltak mot ørn, kråke og ravn som samlet kanskje er den største utfordringen for truede fuglearter på Hornøya og Reinøya.
Ferdsel på land skal være forbudt i tiden fra og med 15. februar til og med 31. august, med unntak for oppsyn, nødvendig transport, vedlikehold og ferdsel på det skisserte området som er kraftig redusert fra dagens område. Sanking av bær og matsopp utenom eventuelle perioder med ferdselsforbud, skal også være lov. Eggsanking kan det gis tillatelse til, men de siste årene har dette også blitt redusert til praktisk talt null.
Tor Asbjørn Aslaksen Simonsen sier det ikke er noe mål i seg selv å begrense menneskelig ferdsel på Hornøya.
– Målet med å redusere menneskelig ferdsel, er å legge til rette for at sjøfuglene spesielt ved ankomst om våren samt under hekkeperioden, skal bli forstyrret så lite som mulig. Vi regner med at dette vil være et tiltak som kan bidra til bedre hekkesuksess, forteller Simonsen.
Foreslåtte strakstiltak
I mai 2020 sendte Vardø kommune, ved ordfører Ørjan Jensen, flere forslag om tiltak for å rette på situasjonen.
- Det iverksettes en forvaltningsplan som legger mer og bedre til rette for menneskelig tilstedeværelse på Hornøya og Reinøya, med forskere, oppsyn og turister.
- Det settes av midler til konkrete fysiske tiltak som legger bedre til rette for menneskelig tilstedeværelse på Hornøya og Reinøya, for forskere, oppsyn og turister.
- Det må vurderes å leie inn personell for fysisk tilstedeværelse og oppsyn med naturreservatet i hekkesesongen.
- Det iverksettes tiltak for å redusere antall havørn, ravn og kråker på Hornøya og Reinøya.
– Det virker som om miljøvernavdelinga ikke er sitt ansvar bevist
I juni skrev havnesjef, Ingolf Eriksen, et leserinnlegg i Østhavet. Den gang minnet han om at Miljøvernavdelingen på fylket har ansvar for forvaltninga av Hornøya og Reinøya naturreservat.
– Vi har i flere ganger de siste årene påpekt problemet overfor dem og etterlyst tiltak. Så langt har ingenting skjedd og det er sterkt beklagelig, for får dette fortsette vil fuglefjellet bli ganske dødt for sjøfugler i fremtiden. Det virker som om miljøvernavdelinga ikke er sitt ansvar bevist, men er mer opptatt av mindre saker, skrev Eriksen.
Eriksen skrev videre at deres erfaringer viser at når det er folk ved fuglefjellet så holder ørnene seg borte. Samtidig mente han at Fylkesmannen måtte få opp øynene og ta sitt ansvar med å iverksette tiltak snarest.
– Likeledes burde også NINA som består av forskere, og som er på Hornøya hvert år og følger med sjøfuglbestandene, også komme på banen da disse har observert det som skjer på Hornøya, og i så måte også har et ansvar.
– For de av oss har sett fuglefjellet på Hornøya i mange tiår, er det som skjer nå bare tragisk og gjør oss både forbanna og frustrert, skrev havnesjefen i juni.
I august kom forslaget fra Fylkesmannen som ignorerer alle råd og forslag fra de som kanskje kjenner Hornøya best. Samtidig er dette forslaget ute på høring, så det vil komme ytterligere innspill før forslaget eventuelt blir gjennomført.
– Ikke fundert i kunnskap og forskning, og forslaget faktisk kan skade fuglelivet på Hornøya
– Dette er et dårlig forslag, og at dagens frie ferdsel skader fuglelivet livet på øya finnes det ingen begrunnelse for etter min mening, sier havnesjef Ingolf Eriksen.
– Jeg personlig er svært uenig i utkastet til forskrift. Jeg mener det ikke er fundert i kunnskap og forskning, og jeg mener forslaget faktisk kan skade fuglelivet på Hornøya, sier ordfører Ørjan Jensen.
Ordføreren mener i tillegg at Fylkesmannen har brutt statens utredningsforskrift både i forholdet til involvering av aktører, innhenting av kunnskap, utredning av alternativer, og også utredning av erstatning for aktører som vil bli påført tap som følge av endringer i fredningsbestemmelser.
– Jeg mener det er utvilsomt at befolkning, besøkende, næringsaktører og kommune vil tape både opplevelser og penger på forslaget til ny forskrift, sier Jensen.
Havnesjefen er enig i at dette forslaget, hvis det går gjennom, vil få negative konsekvenser. Både en dårligere totalopplevelse for gjestene og økonomiske konsekvenser for turistnæringen.
– Hva som er motivet for at miljøvernavdelingen hos Fylkesmannen fremmer et slikt forslag, er uforståelig for meg. Vi har i flere møter påpekt at fuglelivet ikke er skadelidende med dagens trafikk, og hvis man skal regulere turisttrafikken er det flere måter å gjøre det på, uten at friarealene må reduseres, sier Eriksen.
Hvis forslaget vedtas, vil antallet besøkende på øya gå ned. Vardø havn har erfaring fra dette i de to årene stien var stengt, forteller Eriksen.
– Det er ulike syn på hvordan forvaltningen av Hornøya og Reinøya naturreservat skal være. Alle har lov til å ha meninger om dette. Gjennom høringen på endringsforslaget for forskriften vil det være mulig å komme med sitt syn på hvordan forskriften bør bli. Når høringsperioden er over, vil Fylkesmannen vurdere innspillene før det sendes et forslag til Miljødirektoratet, sier Simonsen.
Videre sier Fylkesmannen at de er enige i at mennesker til en viss grad kan holde havørnen borte fra området, og at dette kan ha en effekt på hekkesuksessen hos sjøfugl.
– Menneskelig ferdsel vil imidlertid også kunne føre til at sjøfugl blir forstyrret. Det må dessuten legges til grunn at havørnen har holdt til i naturreservatet og tilgrensende områder i mange år, og at den dermed utgjør en del av økosystemet, sier Simonsen.
Kan miste lomviene
Havnesjefen minner om at det som i dag er det store problemet på Hornøya, og som virkelig skader fuglelivet, er ørnens tilstedeværelse. Dette har, ifølge havnesjefen, medført at ingen lomviunger har overlevd de to siste årene.
– Når det er folk på dagens frie områder, trekker ørnene seg unna på dagtid. Med reduksjon av ferdselsområdet vil ørnene få enda mer spillerom og vi kan oppleve på sikt at lomviene forlater øya. Fylkesmann burde heller konsentrere seg om- og treffe tiltak i forhold til denne problematikken, enn å redusere ferdsel som er en bagatell i forhold til ørnene, sier Ingolf Eriksen.
Og det er mange som har observert at jo flere restriksjoner på Hornøya, jo mer flytter fuglene etter menneskene. Havna i Vardø har i år vært full av krykkjer som normalt burde vært på øyene utenfor. Samtidig har utallige ørner og andre rovfugler herjet fritt i naturreservatet.
Fylkesmannen mener på sin side at det kan være mange årsaker til at hekkebestandene av sjøfugl øker og eventuelt minker i et område.
– Årsakene kan være knyttet til rovfugl og rovdyr, men de kan også være knyttet til klimaendringer som for eksempel kan føre til endringer i havstrømmer og tilgjengeligheten/tilgangen av næring i havet. Økosystemene er komplekse, og det er som regel flere årsaker til at sjøfuglene er i tilbakegang, sier Simonsen.
Han sier videre at Fylkesmannen skal legge vekt på både forsknings- og erfaringsbasert kunnskap i forvaltningen av Hornøya og Reinøya naturreservat, men siden havørnen er en fredet art, er det begrensede muligheter for å iverksette tiltak mot denne arten.
Begrensede muligheter for tiltak mot ørn
– Havørnen en fredet art og utgjør en del av økosystemet. Det er dermed begrensede muligheter for hva en kan- og ikke kan gjøre med denne arten. Fylkesmannen er klar over at havørnen forstyrrer og tar sjøfugl ikke bare på Hornøya, men også i andre fuglefjell i Norge, sier Simonsen.
Videre mener Fylkesmannen at årsakene til at sjøfugl går tilbake, kan skyldes mange andre årsaker enn rovfugl.
– Det er etter Fylkesmannens vurdering for enkelt å peke ut én art som årsaken til at det går dårlig med sjøfuglene. Siden havørnen er en fredet art, har Fylkesmannen begrensede muligheter for å kunne gjøre noe med denne arten, hevder Simonsen.
Både Vardø havn og Vardø kommune vil komme med innspill til forslaget, og forhåpentligvis flere andre aktører med kunnskap og erfaring, så får man håpe at de som kjenner forholdene best blir hørt.