På 90-tallet var det en ung gutt som gikk i Vardøs gater og drømte om å bli pilot. I dag har drømmen blitt en realitet og mandag landet han for første gang på Vardø flyplass.
Flere av oss som vokste opp på nittitallet, husker kanskje denne karen. Vidar Kilen vokste opp i Vardø og var en aktiv gutt i barndommens Vardø.
– Jeg husker mest skolen og fritiden. Fotballspilling og stortrommespill i stiv kuling 17. mai. Ja, også fant jeg noen aviser vi laget sammen og fikk kopiert opp på jobben til pappa, forteller Kilen.
Med Twin Otter til kjeveortopeden
Han forteller at drømmen om å bli pilot startet tidlig. Særlig fikk drømmen grobunn på stadige turer til kjeveortopeden i Kirkenes.
– Jeg husker veldig godt jeg ofte reiste til Kirkenes med Twin Otter over fjorden, og ville sitte lengst fremme i håp om å få se inn i cockpiten. Det var her drømmen ble unnfanget og tok form, sier Vidar.
Om lag 20-30 år senere leves drømmen ut, og det er altså Kilen som sitter framme i cockpiten.
– Nå har jeg tatt steget videre, man kan vel si at jeg har gått fra Harry Potter-briller til solbriller, ler han.
Han har vel rett i det, hvem har vel ikke sett kjekke piloter i solbriller trå ut av flyet rundt om på flyplasser verden over.
Vidar valgte sitt eget løp
– Det var jo heller ikke den første utdannelsen jeg tok. Jeg utdannet meg først til sosionom og jobbet litt som dette før begynte å jobbe i Widerøe, da på operasjonssenteret. Der var jeg med på å koordinere driften av både fly og crew rundt på selskapets rutenett.
Det er flere ulike veier å ta fram mot det å bli pilot. Den kan gjøres kort og effektiv i ett gitt løp, eller bygges sammen del for del til en komplett trafikkflyverutdannelse. Uansett er det mye som skal læres.
Vidar valgte sitt eget løp. Først måtte han gjennom en teoretisk del, med hele 14 ulike eksamener som han tok i utlandet. Pensum og teori studerte og leste han ved siden av jobb, før han tok familien med til Gran Canaria og den praktiske gjennomføringen av utdanningen på en flyskole.
– Det var flere årsaker til at jeg dro dit for flyskole. Det var både kostnader og ikke minst klimaet som er mer stabilt. I tillegg kunne jeg ta familien med meg.
Vidar er nå etablert i Bodø med samboer og to barn.
Mye teori og mye praksis
– Det er mye man skal igjennom før man får dra opp i lufta. Det kan enkelt forklart sammenlignes med å ta billappen. Først er det teori, deretter mye øving og praksis. Det var også mye trening i simulator før man fikk prøve seg i lufta på ekte, sier han.
Vidar ble ferdig utdannet pilot i 2018. Siden da har han jobbet i dronebransjen og vært en tur innom Luftfartstilsynet. Tross at det er usikkert i mange bransjer grunnet korona, er han glad for at tilfeldighetene gjorde at det nå var hans tur etter en lang og målrettet innsats.
I etterkant av at han har blitt pilot har Kilen mange ganger drømt om å få lande på Vardø lufthavn. Han forteller at den dessverre er noe utilgjengelig for småfly.
– Jeg har blant annet snakket noen ganger med Freddy Eriksen om dette. Han bor i Bodø og flyr sitt eget småfly til Vardø om sommeren, men det har ikke blitt noe mer av på grunn av ulike årsaker. Nå skal jeg altså lande på flyplassen for første gang i cockpiten. Det er spennende og veldig spesielt å tenke på, sier han over telefonen.
Fokus på sikkerhet og værhard rute
Selv om det er spennende å tenke på i forkant, sier Kilen at sikkerheten er det som står i fokus.
– Det er en jobb som alt annet. I flyet er man fullt fokusert på det man gjør, så blir det nok litt refleksjon i etterkant.
Widerøes fly på kortbanenettet flyr i allslags vær. Noe også Vidar er forberedt på vil komme utover høsten og vinteren.
– Jeg startet jo i den stille tiden værmessig, men har likevel kjent på både vind og turbulens i flyet. Widerøe har veldig stort fokus på sikkerhet og vi har mye opplæring før vi får styre flyene. Det er et stort ansvar vi har i luften for passasjerenes sikkerhet, sier han.
– Jeg flyr i høyresetet som styrmann ved kapteinens side. Jeg må innrømme jeg håper det er jeg som får utføre landingen på Svartnes når vi lander mandag.
Endelig er drømmen i mål
Det er blitt mandag formiddag og ned fra lufta over Domen lyder den kjente flyduren av propeller som nærmer seg. Flyet har landet og gjennom ruta foran i flyet sees et kjent ansikt ta av seg hodeklokkene før skinnende sko er å skimte under flyet. Fram fra bak flyet kommer en barndomsvenn, smilende fra øre til øre.
– Takk for sist, det begynner å bli noen år siden, sier han.
Jeg må spørre. Ble det som du ville?
– Ja! Jeg fikk lande flyet, sier han stolt i ankomsthallen.
Hvordan føltes det?
– Magisk! Det å komme over fjorden, se øya og fly ned forbi Domen, det var utrolig flott!
– Ja, vi har fostra mange store sønner og døtre, skyter Sissel Hurthi Karlsen inn.
Hun har møtt opp for å ta i mot Vidar på flyplassen i Vardø. Vidar er like gammel som sønnen, og de var i samme omgangskrets i barndommen. Hun forteller at allerede i barnehagen snakket Vidar om at han ville begynne å fly. De gir hverandre en god klem og gjensynsgleden er stor.
– Ja, nå ble det kake til han. Suksessterten skal bli med flyet videre. Klar du måtte få det, sier hun.
Vidar gliser og stryker seg over magen.
– Suksessterte? Fortsetter det sånn her framover, kommer vel knappene til å sprette ut, ler han før han må skynde seg ut for å fly videre langs kysten.