Den portugisiskregistrerte bulk carrieren «Gebe Oldendorf» ankom Vardø ved nitida tirsdag morgen. Den ble liggende her i ni timer for å få utført noen tekniske arbeider, før den satte kurs videre østover igjen.
Av Svein Hågensen
Skipet kom fra Milne på Baffin Island helt nordøst i Canada. Etter anløpet av Vardø fortsatte det med destinasjon Nakhodka, en russisk havn i Japanhavet, like øst for Vladivostok. Det indikerer at skipet skal gå gjennom Nordostpassasjen og melder ankomst til Nakhodka 10. september.
En bulk carrier er et skip som transporterer store enhetslaster, som kull, malm m.v. «Gebe Oldendorf» er fire år gammel, er 229 meter lang og har en lasteevne på rundt 88.000 tdw.
Dette er det første store skipet som går direkte fra Vardø til Stillehavet, gjennom Nordostpassasjen. En liten begivenhet, faktisk. At et skip går direkte fra Vardø til Stillehavet har vel ikke skjedd tidligere. Bortsett fra Roald Amundsens ferd med «Maud» i 1928. Men det skjedde jo etter mange og årelange viderverdigheter.
Normalt får ikke utenlandske skip tillatelse til å benytte Nordøstpassasjen av russiske myndigheter, men her er det vel gitt tillatelse siden skipet skal til en russisk havn, Nakhodka.
Ved 18.tida, på tirsdag, ankom også den norske kjemikalietankeren «Stav Viking til Vardø. «Stav viking som har Stavanger som hjemmehavn, var på tur fra South Stifford i Storbritannia til Murmansk. Denne skuta er litt mindre enn den forrige som var her. «Stav Viking» er bygget i 2011. Den måler 144 meter og har en lasteevne på knapt 17.000 tonn. Skipet kommer inn til Vardø, antakelig for å benytte anledningen til mannskapsbytte i norsk havn
Det er vanskelige tide for skipsfarten på grunn av koronaproblemet. Det er svært vanskelig å få byttet mannskaper på skipene. I Murmansk sitter for tiden over 100 norske sjøfolk i karantene på to hoteller. Det er mannskaper so tilhører de norske supplybåtene som opererer oppe i Karahavet.
Foruten disse to større skipene var også et par av Kystverkets båter innom Vardø. De var «Bøkfjord» og «Oljevern2»