Gasstankeren «Georgiy Ushakov» ankom Vardø tirsdag formiddag. Skipet er på tur fra Rotterdam til den russiske gassbyen Sabetta i Obgulfen oppe i Karahavet.
Av Svein Hågensen
Søndag ettermiddag ved 14-tiden var også supergasstankeren «Rudolf Samoylovich» innom Vardø. Dette skipet kom fra Sabetta og lå i Vardø i fire timer før det satte kursen videre til Isle of Grain, en havn ved utløpet av Themsen like øst for London.
Havnesjef Ingolf Eriksen forteller til Østhavet at disse supertankerne benytter anløp av Vardø for mannskapsbytter.
Restriksjoner gir problemer
Nesten all internasjonal transport skjer med skip, og rederiene har fått store utfordringer med mannskapsbytter på grunn av reiserestriksjoner og liten flykapasitet i disse coronatider. Vardø ligger midt i seilingsleden for de store gass- og oljetankerne som seiler på Nordvest-Russland. Noe som gjør det litt enklere for rederiene å benytte Vardø til å bytte mannskaper her.
Det er for tiden 15 slike supergasstankere som seiler mellom Sabetta og europeiske havner. Alle disse skipene er bygget i en serie og er ganske identiske i størrelse. I tillegg er det en stor flåte med store oljetankere og bulkskip som passerer her for lasting i Murmansk og Arkhangelsk.
Det kan derfor ligge an til flere slike anløp i tiden fremover.
Store kolosser på havet
«Rudolf Samoylovich» hadde om bord 172.000 kubikkmeter LNG (flytende naturgass) til det engelske gassmarkedet, mens «Georgiy Ushakov» var i ballast på nordgående.
Kjempeskipene måler 299 meter i lengde og 50 meter tvers over. Fullastet stikker de 12 meter ned i sjøen. Begge de to skipene som var her nå er registrert i Nassau på Bahamas. «Georgiy Ushakov» er mindre enn ett år gammel mens «Rudolf Samnoylovich» ble sjøsatt for to år siden. Til tross for de russiskklingende navnene seiler disse gasskipene under Bahamas- og Kyprosflagg. Alle gasstankerne har navn etter russiske polarforskere og vitenskapsmenn.