Med utgangspunkt i Vardøs beliggenhet, og muligheter når det gjelder maritimrettet næringsutbygging og petroleumsvirksomhet i det østlige Barentshavet, bør det være naturlig å søke en nærmere orientering mot Tromsøs næringsliv.
Av Svein Hågensen
Tromsø er selve det økonomiske kraftsenteret i Nord-Norge og Vardø kan ha mye å tjene på å orientere seg mer mot denne byen enn hva situasjonen er i dag. Vardø vil kunne fremstå mer slagkraftig og være mer attraktivt om man kan få næringslivet i Tromsø til å rette blikket mot stedet her i nordøst, på Varangerhalvøya.
Det er faktisk mange gode grunner til at Vardø bør oppfattes som, og markedsføres som, «Nord-Varanger næringsområde». Et område som med rundt 8.000 innbyggere, om man inkluderer Vadsø, vil nærme seg Sør-Varanger hva folketallet angår. Og vil dermed være atskillig mer attraktivt for investorer og bedriftsetableringer. I tillegg ligger også Nesseby og deler av Tana forholdsvis nært.
Tilrettelagt for utvikling
Vardø kommune rår over store arealer og en flere mil lang, flat kyststrekning der E-75 løper langs sjøkanten. Stort sett kan store deler av denne strekningen sies å ligge vel til rette for utbygging av ulike typer næringsvirksomhet. Vadsø har frem til i dag utgjort et administrativt og merkantilt sentrum her i øst. Men dersom fylkeskommunale funksjoner, Fylkesmannsembetet og andre offentlige virksomheter etterhvert flyttes ut, og til Tromsø, så vil Vadsø oppleve markert nedgang i folketallet, og flyplassen i Vadsø vil miste ganske mye av det nåværende passasjergrunnlaget.
Direkte flyrute Vardø-Tromsø
Nå er den regionale luftfarten inne i en turbulent tid og omstilling, for det vil komme til endringer i flyrutetilbudet i Øst-Finnmark når den nye fylkeskommunen skal overta ansvaret i 2022. Det er ganske sikkert. Det kan derfor være viktig å diskutere fremtidens trafikkmønster.
For Vardøs vedkommende må det være en prioritert oppgave å få etablert en mer direkte flyforbindelse mellom Vardø og Tromsø. Selve kraftsenteret i nord. Det tar bare en time og et kvarter med direktefly fra Svartnes til Tromsø. Der ligger også universitet og universitetssykehuset.
Det vil også være viktig å ferdigstille den nye heliporten på Svartnes.
Barentshavet blir stadig viktigere
I Vardø kommune er store arealer regulert og lagt til rette for maritim næringsutvikling. Det er flere tegn som tyder på at vardøområdet kan bli ganske så interessant når det gjelder fiskeri og petroleumsvirksomhet i det østlige Barentshavet. Ikke minst etter at norske og russiske myndigheter for noen år siden klarte å komme til enighet om grenselinjen gjennom det omstridte havområdet. Vi opplever nå at store tankskip på vei til og fra Russland tidvis bruker Vardø til tekniske tjenester.
Etterhvert vil nok også sanksjonene som er innført mot Russland miste sin aktualitet og bli opphevet. Ikke minst vil den norske oljeservicenæringen ha behov for det.
Pendelen kan være i ferd med å snu
Utover på 1800-tallet opplevde Vardø en kraftig oppgangsbølge i næringsliv og folketall, særlig på grunn av ishavstrafikken og pomorhandelen. Etter 2. verdenskrig kom en ny bølge på grunn av gjenreisning og rike fiskerier, inntil stagnasjon og nedgangstid kom utover fra 1970-80 tallet.
Men nå kan faktisk pendelen snu igjen og føre til ny oppgang. Grunnlaget for det ligger også nå ute i havet. Varangerområdet kan bli blant de mer spennende områdene i Europa i løpet av de neste 20 årene. Imidlertid, i Vardø mangler man i dag visjonære krefter som kan frembringe nye ideer. Det er også mangel på finansiell kraft og et næringsliv som kan realisere mulighetene for å skape ny virksomhet.
Dette er ikke uoverkommelige problemer. Vardø kommune har fått utarbeidet nye reguleringsplaner for Svartnes-Bussesundområdet. Det vil si at kommunen vil kunne tilby store områder regulert for maritim virksomhet.
Opplever en forsiktig oppgang
I Vadsø kjemper man nå en fortvilet kamp mot nedgangsspøkelset, mens Vardø faktisk opplever en forsiktig oppgang. Vardø benyttes nå til tider for tjenesteoppdrag for den stadig økende flåten av olje- og gasstankere som trafikkerer kysten av Russland.
Gjennom en tettere forbindelse til Tromsø og næringslivet der, kan det skapes større kraft og nye muligheter for det lokale næringslivet. Fiskerinæringen i vardøområdet øker. Det samme gjelder Forsvarets virksomhet. I Vardø kommune er det nå fem fiskemottak i virksomhet og mengden landinger av fisk øker år for år.
Reiselivet gir muligheter
Vardø har også et stort potensial når det gjelder reiseliv. Området er attraktivt når det gjelder kulturopplevevelser, kulturhistorie og en særegen natur. Det er gjerne godt voksne turister som søker hit. Men igjen, det er ikke nok at mulighetene er her. Vi har ingen tilrettelagte tilbud til folk som kommer hit for å oppleve området. Det finnes ikke noen næringsrettet satsing på reiselivet. Turistene må klare seg selv så godt de kan. Vi kan lære mye av det oppsvinget som fugleturismen har fått de senere årene. Men fugleturismen er ikke nok. Det kan etableres tilbud på andre områder.
Om vi igjen ser mot Tromsø så er det mye vi kan lære derfra. Tromsø har et stort, variert tilbud innen reiselivet og det er mye kunnskap å hente derfra.