Kommunen legger frem et forslag om distriktskvoteordning som skal tilgodeses Vardø og Kiberg. Lokalpolitikerne mener det vil legge til rette for en ny utvikling i fiskerinæringen nasjonalt, og legge til rette for ny utvikling av fiskerisamfunn som er berørt av pliktsystemet for trålere.
Kommunen mener det vil gagne hele kysten og landsdelen om saken med leveringspliktige trålkvoter tas inn i et mer konstruktivt spor. Utviklingen den siste tiden har synliggjort at Norge bør starte arbeidet med å prøve ut nye modeller for verdiskaping, sysselsetting og kvoteforvaltning innenfor fiskeriene, påpeker kommunen. Det er 3,663 leveringspliktige kvoter tilhørende Vardø Kommune. Leveringspliktig andel er 2930 tonn torsk og hyse i 2020.
Hovedgrunnen for at fisken forsvant fra Vardø er at fisken leveres frosset til en pris som er langt over den prisen som mottaksanleggene betaler for ferske leveranser fra kystflåten.
– Vårt forslag er innrettet for å legge til rette for nye ordninger som øker verdiskapingen i fiskeriene, øker sysselsettingen i lokalsamfunn, og øker bearbeidingsgraden i fiskerinæringen i Norge. Fiskeressursene vil bli utnyttet bedre, og norsk matvareproduksjon vil bli bedre rustet til å møte fremtidens behov. I tillegg legger vårt forslag til rette for å gjøre fiskerinæringen mer klima og miljøvennlig, sier ordfører Ørjan Jensen (Mdg).
Tirsdag sendte han et brev til Nærings- og fiskeridepartementet, der han la frem et forslag om distriktskvote fra kommunen.
Prøveordning
Grunnlag og hjemmel for distriktskvoteordning finnes i §11 i havressursloven. Det er nå en god mulighet for regjeringen til å vise politisk vilje i ny utvikling av fiskerinæringen, påpeker ordføreren i brevet til departementet. Vardø Kommune foreslår etablering av en distriktskvoteordning for kommunen. Fiskeridepartementet bes vurdere å innføre tilsvarende prøveordning for en til to andre kommuner, for å få et bedre grunnlag for evaluering av ordningen.
Distriktskvoten til Vardø Kommune etableres som prøveordning i fem år.
– Vi anmoder om at Fiskeriministeren så raskt som mulig setter av tid til møte i sakens anledning over Teams eller tilsvarende løsninger. Vardø kommune er tilgjengelig for oppfølgende spørsmål og møter fortløpende, sier ordføreren.
Har ført til økende «støy»
Det har de siste 10-15 årene blitt en økende støy i samfunnet, både blant befolkning, blant fiskere, blant landindustri, i lokalsamfunn som er berørt, samt blant politikere, rundt leveringsplikten for trålerne. Dette har ført til at det er blitt etablert ulike «kystopprør» rundt om, det skrives utallige leserinnlegg, det arrangeres folkemøter og liknende.
Etter at leveringsplikten for trålerne er blitt opphevet og justert, er befolkningen i Vardø redusert med 31%. For å sikre levedyktige samfunn er det et stort behov for å finne nye ordninger som opprettholder samfunn i distriktene i tråd med det som opprinnelig var intensjonen da man innførte leveringspliktige trålkonsesjoner, fremholder Vardø kommune.
«En fortsatt sterk satsing i Vardø vil være med på å sikre Norges interessesfære i Arktis og i Barentshavet, det være seg fiskeressurser, mineraler eller olje og gassforekomster. En satsing i Vardø gjennom etablering av en lokal distriktskvote vil være en sterk markering av Vardø som grensepost i Barentshavet», heter det i forslaget fra kommunen.
Jevnere leveranser
I samarbeid med lokale videreforedlingsbedrifter, skal distriktskvoteordningen benyttes for å øke lokal videreforedling og verdiskaping. Det har vært god dialog med lokale fiskeindustri og videreforedlingsbedrifter, og disse er meget positive til å være med på denne ordningen.
Industrien opplyser at den største hindringen for økt videreforedling er jevnere leveranser over året, og at kvantumet i dag er for lite for økt bearbeidingsgrad. En distriktskvote vil i stor grad bidra til mulighetene for økt bearbeiding og videreforedling.
Det lokale fiskarlaget i Vardø er også meget positive til dette initiativet, og støtter innretningen på forslaget. Med dagens teknologi og fartøy mener fiskerne at det ikke vil være en utfordring for kystflåten både å sørge for jevne leveranser over året, og å sørge for den beste kvaliteten på råstoffet.
110 millioner til utvikling
Ordføreren viser i brevet til Nærings- og fiskeridepartementet at kommunen har lagt til rette for utvikling av havner og tilrettelegging av fiskeri for 39 millioner kroner de siste årene, herunder riving av gamle industriområder, kaier, flytebrygger og bygging av indre molo. Videre er det vedtatt at det skal satses for 80 millioner kroner de neste fire årene. Pengene skal brukes til bygging av kaier, fiskeriserviceanlegg og investering av flytebrygger.
Forslaget om distriktskvoteordning
Det etableres en distriktskvoteordning for Vardø Kommune med 4.500 tonn.
• 67% tas fra leveringspliktige trålkvoter, 3000 tonn
• Staten går inn med 33% tatt fra totalkvoten, 1500 tonn.
• Trålerne fritas for leveringsplikten til Vardø
Mål for etablering av distriktskvote
• Økning i arbeidsplasser i mottak: 15-20 nye arbeidsplasser på kaia
• Økte arbeidsplasser i videreforedling: 50 ansatte
• Økning i antall nye fartøy i Vardø: 50 nye fartøy
• Økning i antall fiskere i Vardø: 100 nye fiskere
• Økning i egnere og folk direkte tilknyttet fiskeri: 100 årsverk
• Økning i ansatte i servicenæringer og leverandører: 50 årsverk
• Total økning i årsverk: 300-400 årsverk.