I et brev til Justis- og Beredskapsdepartementet, krever Vardø kommune at det snarest må plasseres redningsskøyte i Vardø. – Situasjonen er prekær. Det er bare et tidsspørsmål før det skjer fatale ulykker, skriver ordfører Ørjan Jensen.
– Dersom ikke Redningsselskapet gjennomfører dette å må det finansieres en lokal redningsberedskap i Vardø for området Hamningberg – Russegrensen, mener kommunen. De viser til «flere møter og samtaler med Redningsselskapet, fiskere, m.fl. vedrørende en totalt utilfredsstillende og farlig beredskapssituasjon for havområdene, nord og øst for Vardø, samt Varangerfjorden».
Stor økning i antall fiskefartøy
Strekningen mellom Båtsfjord og Kirkenes er, ifølge Vardø kommune, den lengste strekningen i Norge som ikke dekkes av redningsskøyte, og dermed har den lengste responstiden.
Vardø og kommunene i Varanger har hatt en stor økning av antall nye fiskefartøy de senere år, og behovet for assistanse har blitt større, og vil bli enda større i tiden fremover.
– Beredskapen er i dag ikke på noen måte er tilfredsstillende for fiskeflåten i den østlige delen av Øst-Finnmark, skriver kommunen.
– Bare flaks at det ikke gikk liv
– Utenfor Vardø har det i det siste halvåret vært flere hendelser på sjøen i form av forlis og skip som har trengt assistanse. I mange tilfeller har ikke Redningsselskapet vært i nærheten av å kunne yte assistanse fordi de har vært for langt unna. I flere av tilfellene var det bare flaks at det ikke gikk liv tapt, heter det i brevet fra ordføreren.
Ørjan Jensen viser blant annet til hendelsesstatistikk fra HRS for områdene øst i Barentshavet som viser at en stor del av hendelsene skjer utenfor Vardø eller øst av Vardø. Videre minner han om økningen av trafikk med olje- og gasstankere, noe som også vil øke ytterligere i årene som kommer.
Vedlagt i kravet til Justis- og Beredskapsdepartementet finner man statistikk fra Hovedredningssentralen og ikke minst en rapport fra Analyseenheten i Kystverket og Fiskeridirektoratet om risikovurdering.
– Denne rapporten er bestilt av- og oversendt Redningsselskapet. Konklusjonen i rapporten er: «Området fra Nordkapp til Grense Jakobselv har størst risiko.» Når en slik rapport er bestilt, utarbeidet og konklusjonene mottatt, så blir det merkelig at man velger å ikke plassere sine ressurser for å optimalisere redningskapasiteten, i henhold til Risikorapporten fra Analyseenheten, skriver Jensen.
Ikke optimal lokalisering i dag
– Ut ifra ovennevnte rapporter kan man konkludere med at dagens redningskapasiteter ikke er optimalt lokalisert i forhold til å ha en best mulig redningsberedskap i havområdene utenfor Finnmark. Hva som er bakgrunnen for at man har valgt å ikke ha en optimal lokalisering, har vi ikke klart å få et godt svar på, skriver Jensen.
Ordføreren sier i brevet at i mange tilfeller blir ikke redningsskøyten sendt østover fra Båtsfjord fordi responstiden er for lang.
– Det må være en åpenbar plikt for Justis- og Beredskapsdepartementet og Redningsselskapet å sørge for at ressursene er optimalt lokalisert, for i størst mulig grad å hindre fatale ulykker. Etter Vardø Kommunes syn må det foreligge svært, svært gode grunner for å se bort ifra optimal lokalisering av redningsressurser. Slike grunner kan vi ikke se at er til stede.
Forslag til løsning
Vardø kommune lister opp følgende forslag for å løse situasjonen:
1. Redningsselskapet omrokerer lokaliseringen av sine skøyter. Redningsselskapet må plassere et fartøy i Vardø. Ut ifra de oppdrag og det risikobildet som er kjent, må det plasseres en skøyte i Von Koss-klassen i Vardø. Vardø Kommune tilbyr redningsskøyta og mannskapet tilfredsstillende fasiliteter med hensyn til liggeplass og andre fasiliteter i Vardø havn.
2. Dersom Redningsselskapet ikke optimaliserer plasseringen av fartøy ved å plassere et fartøy i Vardø, så ønsker Vardø Kommune å iverksette lokal redningsberedskap.
a. Vardø Kommune etablerer en døgnkontinuerlig beredskap, ved oppgradering og bruk av lokal beredskapsbåt og -personell, med et driftsbudsjett på opptil 5 millioner kroner.
b. Ordningen finansieres av statlige beredskapsbudsjetter.
c. Den lokale beredskapen dekker området øst for Vardø, samt Varangerfjorden.
- Ved å gjennomføre ovennevnte forslag vil man på raskest mulig måte ha redningskapasitet som kan komme til unnsetning fra russegrensen og vestover til Båtsfjord.
- Plassering av redningsskøyte i Vardø vil gi en meget god dekning for hele Øst-Finnmark. En redningsskøyte i Vardø vil halvere responstiden for fiskefartøy som trenger assistanse i hele Varangerfjorden.
- En redningsskøyte i Vardø ivaretar Norges forpliktelser i forhold til redning og oljevernberedskap i samarbeid med Russland på en best mulig måte.
- En redningsskøyte i Vardø vil på best mulig måte sørge for bedre beredskap mot den økende skipstrafikken av store fartøy østover.
- En stasjonering i Vardø vil gi optimal rekkevidde med hensyn til oppdrag i det østlige Barentshavet ut til grensen for redningsskøyten sine sertifikater.
3. Staten finansierer på sikt en ekstra redningsskøyte til Øst-Finnmark. Denne løsningen vil måtte innebære at en skøyte plasseres fast i Vardø, nært aktiviteten utenfor Vardø, i Varangerfjorden, og øst i Barentshavet.