Nok en gang investerer Brynjar Bangsund i ny båt. Denne gangen har han kontrahert en splitter ny maskin fra Island til 13 millioner kroner, som skal leveres våren 2021.
I 2017 kjøpte den drevne fiskeren sin tredje fiskebåt i rekken, en Seigur-båt som er bygget i 2011, Denne linebåten «Nordtind» driver han i samfiske med en annen båt i eget eie. Nå var tiden inne for ei ny investering.
– Det er en god båt, men de blir fort gamle, disse båtene. Og jeg vil gjerne oppgradere slik at vi får bedre muligheter til å utnytte andre arter bedre, sier Brynjar Bangsund til Kyst og Fjord.
Den nye båten ble kontrahert i vinter, og er 36 fot stor Cleopatra-sjark Brynjar med plass til eget isanlegg. dette er en stor fordel for logistikken og arbeidet om bord. Med større båt kan han gå lengre turer og få plass til mer utstyr.
– Vi har gått for en maskin fra en islandsk leverandør, og i praksis et fangstbehandlingsoppsett mye likt det de gjør på Island. Det er ikke til å legge skjul på at de er flinke på dette der borte. Vi går lange turer og ser i dag at det er tungvint å ha med is fra land og drive å lempe og flytte på den imellom karene ombord, med eget anlegg kan vi spyle slushen i karene med slange, sier han til Kyst og Fjord.
Autolineanlegget fra Mustad får kapasitet for 20 000 krok.
Gir muligheter
Etter planen skal Bangsund få båten levert våren 2021. Båten har samme lengde som «Nordtind», men i volum er den vesentlig større og gir flere muligheter. Investeringen er på hele 13 millioner kroner. Overfor bladet Kyst og Fjord medgir han at det er en stor investering å kjøpe en helt ny båt i usikre tider. Uansett hvordan det går med kvotemeldingen som snart skal behandles i Stortinget, mener han at de har valgt en løsning som skal gi gode muligheter.
– Vi tenkte først på å bygge 50-foting, men det blir så usikkert når man ikke vet hvordan det blir med kvotene over 11 meter. Men jeg håper vi får en eller annen form for samfiske, det er vi jo avhengig av med så dyre båter. Men grunnen til at vi velger å bygge nytt, er at vi uansett stiller bedre med en sånn båt, selv om får fiske bare ei kvote ved at vi kan utnytte bifangstmulighetene på en bedre måte. Vi visste jo hva som lå i kvotemeldinga da jeg signerte kontrakten. Vi står uansett sterkere med bedre båt, sier Bangsund til bladet.
Satser på turnus og vaktordning
Med to lugarer er den nye båten beregnet for et mannskap på fire. Gode forhold for mannskapet er viktig for 26-åringen. Han satser på å sysselsette i alt syv mann med turnus og vaktordning.
– Vi har funnet plass til gode forhold for mannskapet. Vi blir fire mann om bord hele tida, og planen er at båten sysselsetter totalt sju personer totalt med egen turnus for skipper og at de tre i mannskapet bytter i en vaktordning, sier han videre til Kyst og Fjord.
Bangsund vet også at det kan svinge fort i fiskeriene. Da han investerte sist var det langt bedre tider enn nå.
– Foreløpig ser det veldig lyst ut for fiskeriene. Det ser ut som om det har tatt seg skikkelig opp i næringa. Den siste tiden har det vært veldig artig å holde på. Prisene går opp. For tiden er det også lett å få tak i arbeidskraft, sa Bangsund til Østhavet da han kom hjem med «Nordtind» i februar 2017. Nå er tiden igjen å satse, selv om tidene er noe annerledes.
– Jeg tenkte at det er nå eller aldri, det blir jo ikke billigere med tida heller, sier han.
Startet som 12-åring
Selv om Brynjar Bangsund er en ung mann, må han vel sies å være blant de mest drevne i fiskeryrket. Siden han var 17 år han stått i fiskermanntallet. Sin første båt, «Vigun» kjøpte han da han var 18 år. Denne sjarken var fra 1976. Til Kyst og Fjord røper han at havet ikke alltid har fristet like mye.
– Jeg har jobba på havet siden jeg var 12, og hadde mine første somre sammen med min bror Vegard på hans båt. Jeg var så sur på alle kompisene som fikk sommerjobb i park og plen, mens jeg måtte på havet. Det var det verste jeg visste, men det er rart med det. Plutselig begynner man å like det, og den første båten min kjøpte jeg av Vegard da jeg hadde blitt 18. Det var både båt og kvote, og det er den investeringen jeg har bygget opp alt på frem til i dag