Østhavet
7 minutter lesetid

Strengere tiltak for en trygg postgang

Obs! Artikkelen er mer enn ett år gammel.
NYE RUTINER: Christoffer Ollila og Johnny Brembo hos Posten i Vardø har fått en del nye rutiner som skal følges for trygge både egen andres hverdag. Begge foto: Dan Tore Jørgensen

Selv om store dele av samfunnet har stoppet opp i den pågående koronakrisen, går posten som normalt. Likevel må Christoffer Ollila og Johnny Brembo hos Posten i Vardø forholde seg til nye rutiner for å unngå å spre smitte sammen med inkassovarsel, Biltema-kataloger og andre mer eller mindre hyggelig sendinger.

Saken fortsetter etter annonsen
ANNONSE

Posten skal frem, heter det. I disse dager foregår arbeidet med hansker og spritrens. Bilene må rengjøres etter nye prosedyrer og det er i det hele tatt blitt strengere for postbudene.

Korona skaper forsinkelser

Christoffer Ollila forteller det har blitt noen endringer i arbeidshverdagen. Og noen forsinkelser skaper det også.

– Nå som flyplassen i Vardø er stengt, må Bring ta med flypost og ekspresspakker (gjerne medisiner) fra Vadsø flyplass, noe som forårsaker forsinkelser for oss med at vi får posten levert senere, forteller han.

I tillegg møter Posten i dag flere stengte dører enn normalt. Dette gjør det, blant annet, vanskeligere å få levert bedriftspakker på grunn av begrensede åpningstider eller stengte bedrifter.

– Det er noe mer arbeid med å få tak i personer og bedrifter som skal motta pakker, ellers går det som normalt, sier Johnny Brembo.

Raske tiltak i Posten

– Posten har vært veldig flink med raske tiltak og informasjon med tanke på smittespredning. Vi spriter både hender og kjøretøy daglig, og ellers hjelpemidler som skanner og telefon etc, forteller Ollila.

Selv bruker postbudene hansker daglig, og unngår direkte kontakt med kunder.

– Nå kvitterer vi også selv for pakker, og viser at vi har kvittert til mottaker, slik at kvaliteten fortsatt holder høy standard fra oss, forteller Brembo.

GÅR SOM NORMALT: Posten Norge melder at virksomheten i hovedsak går som normalt over hele landet. Innen e-handel er det sterk vekst akkurat nå. Det gjelder spesielt apotekvarer og hjemlevering av matvarer. På andre felt er det nedgang – for eksempel til bedrifter og restauranter som stenger ned og slutter å bestille varer, og innen postreklame. I den internasjonale virksomheten er det også utfordringer. I Vardø står guttene på som vanlig. Mandag lå en stor bunke nye Biltemakataloger klare for utlevering.

Har en kritisk oppgave i samfunnet

– Posten Norge har en kritisk oppgave i samfunnet, og den er ekstra viktig i situasjoner som Norge er i nå. Vi har en viktig samfunnsrolle med å få frem post, varer og forsyninger til hele landet i denne pandemikrisen og vi ønsker å opprettholde en beredskap for å sikre gode leveranser, sier konsernsjef Tone Wille.

Eksempler på samfunnskritiske leveranser via Posten er:

  • Levering av mat og drikke til butikker over hele landet og hjemlevering av varer og medisiner hjem på døren til folk.
  • Bedriftspakke ekspresstilbudet til Sykehusinnkjøp. Bl.a. korona-prøver (biologiske sendinger) som må sendes fra sykehuset f.eks. når prøver tas i Kirkenes og må fraktes til UNN i Tromsø for analyse.
  • Transport av medisiner og medisinsk utstyr fra Europa inn til Norge.
  • Postflyet til Svalbard som sikrer post, pakker og matforsyning til Svalbardsamfunnet.
  • Levering til postkasse og hjem på døren.

Ikke bekymret for smitte

Posten i Vardø har allerede fått sin håndspritdispenser og spritrens til utstyr, og sammen med nye rutiner og forholdsregler er ikke de ansatte bekymret.

– Vi tar en del forholdsregler i arbeidsdagen, som vi også bruker i hverdagen. Så jeg er ikke noe bekymret for smitte mer enn ellers, sier Ollila.

– Nei, egentlig ikke. Det er mye som er rundt posten på tur opp hit, men jeg kan ikke si at jeg er spesielt bekymret for å bli smittet, forteller Brembo.

Oppfordrer til snømåking

Saken fortsetter etter annonsen
ANNONSE

Det er ikke bare virus som gir Posten større utfordringer enn vanlig. De store snømengdene skaper også trøbbel. Blant annet blir dette utfordrende på grunn av kolonnekjøring, men også lokalt hos postmottakerne.

– Det har kommet en del snø, ja. Noen blir det derfor vanskelig å parkere, og noen leveringspunkter på ruten blir utilgjengelige. Vi setter stor pris på alle som orker å rydde foran stativ, postkasser og andre leveringspunkter, avslutter Christoffer Ollila.

Brembo er enig, og skryter samtidig av brøytemannskapene.

– Brøytemannskapene gjør et fantastisk arbeide. Levering til postkasser er noe mer problematisk da det er noen som ikke sørger for at det er ryddet rundt postkassen deres. Flere ganger har jeg vaset rundt i snø opp til over knærne så skoene ble bløte inni, og det er ikke fantastisk å gå rundt med bløte sko på resten av ruta, sier Brembo.

Han sier ellers at innbyggerne er veldig trivelige og blide, og de forstår Posten når de forklarer situasjonen.

– Dette gjør at jeg trives veldig godt i jobben, og gjør det jeg kan for å yte det beste jeg kan for dem jeg leverer post til, avslutter Brembo.

Det er også Posten som leverer Østhavet til abonnementene, slik at dårlig snømåking kan i verste fall resultere i at avisen ikke blir levert.