Denne uken kom meldingen om at Widerøe må kutte 4000 årlige avganger på kortbanenettet. Næringslivet reagerer på meldingen. – Alvorlig for jobber og verdiskapning i nord, sier NHO.
Selskapet skylder på økte avgifter over flere år, en kraftig svekkelse av den norske kronen og den generelle markedsutviklingen i Norge. Endringene i Widerøes ruter trer i kraft 4. mai. Vardø er ikke direkte berørt av kuttene.
-Vi er i en fortvilt situasjon
-Vi kutter dessverre helt nødvendig kollektivtransport i Distrikts-Norge, sier administrerende direktør i Widerøe Stein Nilsen. -Vi er i en fortvilt situasjon. Vi vet at resultatet av disse kuttene blir en transportstandard i en rekke distriktskommuner som ikke er i nærheten av å dekke reisebehovet. Likevel har vi ingen valg. Vi har hatt dialog med Samferdselsdepartementet og vår anbefaling er at flere av disse ruteområdene tas inn som anbud, sier Nilsen.
– Et hån mot Nord-Norge
Stortingsrepresentant fra Troms, Sandra Borch, fortviler over kuttene som ble varslet av Widerøe i dag. Borch sier hun dessverre ikke er overrasket over kuttene.
– Dette er først og fremst nok en hån mot Nord-Norge, men det er ikke Widerøe sin feil. Dette er det ene og alene regjeringen som har ansvar for. Widerøe har advart regjeringen om at dette kunne skje da regjeringen innførte flyseteavgift på kortbanenettet og satte opp momsen på flybillettene, sier Borch.
Borch mener regjeringen må ta ansvar for situasjonen de nå har satt Widerøe i, og etterlyser virkemidler og tiltak.
– Nå ser vi store satstinger fra regjeringen rundt kollektivsatsing i byene, og firefelts motorveier i tilknytning disse. Milliarder av kroner brukes på disse prosjektene, mens kortbanenettet er den store taperen. Nå må regjeringen vise at de også evner å satse på Nord-Norge, sier Borch.
Stor andel avgifter
Børsen.no skriver at kommunikasjonsdirektør i Widerøe, Silje Brandvoll, sier til Brønnøysunds Avis at selskapet betaler 580 kroner per billett per vei i skatter og avgifter på en typisk kortbanestrekning. Det er inkludert passasjeravgift, men før selskapet har betalt en krone i lønn, vedlikehold og annet, sier hun.
Passasjeravgiften i Norge er per dags dato 76 kroner og 50 øre per billett for reiser med sluttdestinasjon i Europa, og 204 kroner per billett for reiser ut av Europa, skriver Børsen.no.
Brandvoll berømmer Samferdselsdepartementet for å ha tatt et godt initiativ før jul, men det fikk ikke den virkningen man hadde håpet på.
– Da signaliserte de kutt på 40 millioner kroner. Men så viste det seg at det nullet seg ut med økte avgifter andre steder. Faktisk endte vi opp med en netto økning i avgifter på fem millioner i år. Det går i feil retning. Til slutt måtte vi si «OK, nå kan vi ikke vente lenger», sier Brandvoll, ifølge Børsen.no.
Kuttene skal ikke få konsekvenser for de ansatte.
Rutekuttene
- Bodø – Evenes legges ned.
- Andenes – Evenes legges ned. Andenes – Bodø flys direkte og via Stokmarknes. Antall avganger Bodø – Andenes blir likt som i dag.
- Bodø – Svolvær: Avgang fra Bodø 06:50 legges ned mandag og tirsdag.
- Svolvær – Bodø: Avgang fra Svolvær 07:30 legges ned mandag og tirsdag.
- Bodø – Mo i Rana avgang fra Bodø 06:25 legges ned torsdag-fredag.
- Mo i Rana-Bodø: avgang fra Mo i Rana 07:15 legges ned torsdag fredag.
- Florø – Oslo: Avgang fra Florø 09:25 legges ned torsdag og fredag.
- Bergen – Florø: Avgang 22:00 legges ned onsdag, torsdag og fredag.
- Florø – Bergen: Avgang 06:30 legges ned torsdag og fredag.
- Tromsø – Vadsø: Avgang 10:25 fra Tromsø legges ned søndag.
- Vadsø – Tromsø: Avgang 11:55 fra Vadsø legges ned søndag.
- Tromsø – Alta: Avgang fra Tromsø 08:20 legges ned alle ukedager.
- Alta – Tromsø: avgang fra Alta 09:15 legges ned alle ukedager.
- Oslo – Hovden: Avgang fra Oslo 08:00 legges ned alle ukedager fra 1.april.
- Hovden – Oslo: Avgang fra Ørsta/Volda 09:25 legges ned alle ukedager fra 1. april.
- Tromsø – Hammerfest: Avgang fra Tromsø 16:20 legges ned på mandag, tirsdag, onsdag og torsdag.
- Hammerfest – Tromsø: Avgang fra Hammerfest 17:20 legges ned på mandag, tirsdag, onsdag og torsdag.
- Direkteruten Oslo – Sandnessjøen legges ned i oktober, november, desember, januar, februar og mars. Opereres medio april ut september og i forbindelse med påske/jul.
- Direkteruten Oslo – Brønnøysund legges ned i oktober, november, desember, januar, februar og mars. Opereres medio april ut september og i forbindelse med påske/jul
- Direkteruten Oslo – Mo i Rana legges ned i oktober, november, desember, januar, februar og mars. Opereres medio april ut september og i forbindelse med påske/jul.
- Direkteruten Oslo – Svolvær legges ned i oktober og mars. Opereres medio april ut september og i forbindelse med påske/jul.
- Direkteruten Oslo – Leknes legges ned i oktober og mars. Opereres medio april ut september og i forbindelse med påske/jul.
- Direkteruten Oslo – Namsos legges ned i oktober, november, desember og mars. Opereres medio april ut september og i forbindelse med påske/jul.