Fylkesrådet har foreslått at flere tiltak som berører Vardø kommer inn på Nasjonal Transportplan (NTP). Ytre molo, testing av El-fly, intelligente veier, sjøtrafikksentralen og tunnelen, er på listen av prosjekter «fylkesregjeringen» vil prioritere. Ordfører Ørjan Jensen (Mdg) er glad for prioriteringene, men hadde helst sett at prosjekter i Vardø og Øst-Finnmark var blitt satt høyre på dagsorden.
Innspill til Nasjonal Transportplan ble behandlet av fylkesrådet i Finnmark og Troms 18. februar. Dette er ikke den endelige prioriteringslisten fra fylket, da dette også må til behandling blant de folkevalgte i fylkestinget. Fylkesrådet (fylkesregjeringen) består av Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet. I løpet av året skal behandles i regjeringen, før Stortinget vedtar NTP i løpet av våren 2021.
Ordfører Ørjan Jensen er fornøyd med at viktige tiltak som omfatter Vardø er prioritert av fylkesrådet. han synes imidlertid at både ytre molo i Vardø og andre transporttiltak i Øst-Finnmark burde ha kommet høyere opp på prioriteringslisten.
– Først vil jeg si at jeg er glad for at flere av forslagene fra Vardø Kommune er tatt med i innspill til ny NTP. Imidlertid mener jeg prioriteringene i innspill til ny NTP bør endres.
Ved en gjennomgang av innstillingen til fylkestinget for tiltak i ny NTP, er det i all hovedsak foreslått tiltak i Troms og Vest-Finnmark. Det kan virke som tiltak fra Øst-Finnmark, uansett område, er nedprioritert i innspill og prioriteringer til ny NTP.
– Jeg mener det er av avgjørende betydning for den nye
fylkeskommunen, om den skal bygge og opprettholde legitimitet i befolkningen i
hele det nye storfylket, at alle regioner i det nye fylket skal hensyntas på en
god måte. For å oppnå dette må tiltak i Øst-Finnmark prioriteres høyere i
forslagene til NTP enn det som framkommer i forslaget. Det vil svekke
troverdigheten til det nye fylket om Øst-Finnmark taper i alle prioriteringene
slik det nå foreslås, sier ordføreren.
Han viser til tidligere diskusjoner om
kjøttvekt og påvirkning i det nye fylket om hvor beslutningene tas.
Mindre farledstiltak
Skjermingsmolo for innseilingen til Vardø havn er prioritert som nummer tre under punktet mindre farledstiltak i perioden 2022 til 2027. Før Vardø havn, er havnene Porsanger og Forsøl prioritert.
«Prosjektet er etter ny havn- og farvannslov og regionreformen relevant som farledsprosjekt med Vardø havns spesielle innseiling. Bygging av en ny ytre molo vil skjerme innseilingsfarleden til dagens molo ved havna, med effekt for hurtigrute, fiskeflåten og nødhavn i Arktisk område med økt skipstrafikk», skriver Finnmark og Troms fylkeskommune i høringsinnspillet til Nasjonal Transportplan (NTP).
E75 og Hamningbergveien
Fylkesrådet vil at Nasjonal turistveg-utbedringer på riksveger må sikres en egen programområdepost i NTP. Det er ikke tilfredsstillende at severdigheter prioriteres, og ikke følges opp med tiltak for økt trafikksikkerhet og utbedringer, påpeker fylkesrådet. Fylkesrådet ønsker å prioritere den nasjonale turistvegstrekningen E-75 Varangerbotn-Vadsø-Vardø, med fortsettelse på fylkesvegen til Hamningberg.
I høringsnotatet kommer det videre frem at fylkeskommunen vil at staten skal prioritere å teste ut ny teknologi på kystvegstrekningen E75 (Varangerbotn- Vardø-Hamningberg).
«Dagens NTP-ambisjon om økt bruk av teknologi må sikre at ITS
(Intelligente transportsystemer) tiltak utredes og testes, spesielt knyttet til
sanntidsinformasjon til bilister og transportnæringen, utviklingen av strøm- og
mobilnett langs vei, og fokus på å effektivisere drift og vedlikehold, skriver
fylket i høringsnotatet. Intelligente transportsystemer (ITS) har til hensikt å
påvirke trafikanten til å endre adferd slik at man oppnår en forbedring i
trafikksituasjonen. ITS omfatter alle løsninger som i en eller annen form
benytter informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) i et trafikk- eller
transportsystem.
Fylkeskommunen ønsker at krav til et sterkere samarbeid mellom fylkes- og riksvei for å teste ut teknologi i prioriterte kyst- og markedskorridorer og på Nasjonal turistveistrekning E75, blir prioritert på NTP i perioden 2022 til 2027.
Tunnelsikkerhetsforskriften for riksveg er et avgjørende premiss for sikkerhetsstandarden og legges til grunn for ambisjonene, mener fylkesrådet. Her vil politikerne prioritere å ferdigstille tunneler langs E6. Deretter prioriteres Vardøtunnelen og Nordkapptunnelen.
El-fly og kystberedskap
Fylkesrådet påpeker Avinor må viderefører ambisjonene i sin Nordområdestrategi i å utnytte lufthavnnettet i utviklingen av el-fly i Norge. Politikerne ønsker et samarbeid med Avinor og luftfartsaktørene på å tilrettelegge miljøtiltakene for luftfarten gjennom økt satsing på biodrivstoff og testing av elektriske fly.
Her vil fylkesrådet prioritere at det legges til rette for et samarbeid om tilrettelegging for testing i Varanger som har korte avstander og klimatiske utfordringer mellom lufthavnene Kirkenes-Vadsø-Vardø (Båtsfjord-Berlevåg), og i tilknytting til Bardufoss.
Fylkesrådet vil ha større satsing på beredskapen langs kysten, og her spiller Vardø sjøtrafikksentral en viktig rolle.
«NTP må sikre at standarden på sjøsikkerheten i nord ivaretas gjennom en videreføring og målrettet satsing på oljevernberedskap, Barents Watch, Vardø TS og slepebåt langs kysten av Nord-Norge og Svalbard», heter det i vedtaket til fylkesrådet.