Ordfører Ørjan Jensen sier at ytre molo bør prioriteres inn som øverste og første prosjekt på Nasjonal Transportplan under posten mindre farled i Finnmark og Troms. Både han og de andre politiske partiene jobber nå for fullt for å påvirke fylkespolitikere, Stortinget og regjeringen.
– Jeg mener absolutt at ytre molo bør prioriteres inn som øverste og første prosjekt i farled, små farledsprosjekter. Det er prosjekt som er viktig internasjonalt i havområdene nord og øst for oss, det er viktig for nasjonens ambisjoner i nordområdene, det er viktig for å ivareta statens investeringer i forsvarsanlegg i Vardø og andre offentlige investeringer i Vardø, det er viktig sikkerhets- og beredskapsmessig, miljø- og klimamessig, det er viktig for Varanger-regionen, og det er et veldig viktig prosjekt for lokal utvikling. Alle de øvrige prosjektene er også viktige, påpeker ordføreren.
Ordføreren forteller at samtlige partier nå jobber opp mot sine egne partier for at saken skal komme høyt på dagsorden.
På topp hos SV og Sp
Nå har fylkespartiene i Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet vedtatt at skjermingsmolo i Vardø må prioriteres på topp av fylkestinget.
– Ordføreren og representanter fra partiene i Vardø jobber opp mot fylkespolitikere og mot fylkestingspolitikere for å opplyse saken, belyse betydningen av saken for sikkerheten til fiskere, og alle de andre momentene som tidligere nevnt. Målet i første omgang er å få støtte i fylkesrådsmøte, i samferdselskomiteen på fylket, og til slutt i fylkestinget. Arbeidet foregår gjennom direkte møter, representasjon på fylkesårsmøter, telefonsamtaler, eposter, og gjennom presentasjoner og filmer.
– Senterpartiets fylkesårsmøte har vedtatt Vardø på topp, og SV sitt fylkesårsmøte har kommet frem til en tilsvarende enighet. Vi har håp om å få med andre partier på tilsvarende standpunkt. Til slutt skal representanter fra Vardø dra til Tromsø i forbindelse med fylkestinget i mars for å framsnakke Vardøs prosjekter.
Intens lobby
Endelige innspill fra fylkeskommunen på Nasjonal Transportplan skal vedtas på fylkestingssamlingen fra 10.-13. mars. Tirsdag denne uken hadde ordføreren et møte med fylkesordfører Ivar B. Prestbakmo, der molo og Nasjonal transportplan ble drøftet.
– Vi har hatt et veldig nyttig og godt møte med fylkesordføreren, som ble satt inn i saken, og som var veldig positiv til Vardøs sak, uten å forskuttere noe, sier Jensen.
Driver dere «lobby» opp mot Stortingspolitikere og aktuelle regjeringsmedlemmer/departementer?
– Det gjør vi. Foreløpig er ikke dette blitt et veldig omfattende arbeid, men vi tar opp denne saken som første sak hver gang vi møter representanter fra regjeringen og Stortinget. Etter at saken er ferdigbehandlet i fylkestinget, og sendes over til regjeringen for videre behandling, så vil vi intensivere arbeidet mot Regjering og Storting.
Derfor vil politikerne ha ytre molo
Vardøs lokalpolitikere mener at ytre molo er en viktig sak. De begrunner det slik:
· Prosjektet ytre molo i Vardø Kommune er av stor nasjonal og regional betydning.
· Prosjektet er veldig viktig for å bedre sikkerheten til fiskerne i hele regionen og fylket, og i farleden. Vårt forslag for ytre molo, vil styrke sikkerheten for mange hundre fiskere fra hele landsdelen som benytter havnen i Vardø.
· Prosjektet er viktig nordområdepolitikk, og en viktig markering av nasjonens interesser og ambisjoner i nordområdene.
· Prosjektet er viktig for å ivareta Norges forpliktelser innenfor beredskap og sikkerhet, og Norges miljø- og klimaforpliktelser.
· Nord-Varanger, Vardø-Vadsø-Nesseby, er en felles arbeidsmarkedsregion, og er kanskje den regionen som sliter mest i det nye fylket. Vårt forslag vil bidra til vekst og utvikling i denne regionen, og dette må prioriteres i innspill til NTP. Ytre molo prosjektet vil ha stor samfunnsøkonomisk lønnsomhet i regionen. Slik situasjonen nå er, med store utfordringer i Nord-Varanger, så må det være av avgjørende viktighet å få til en god utvikling i vår region. Ytre molo i Vardø, under små farledstiltak, bør derfor prioriteres foran tiltak i kommuner og regioner som allerede har hatt en veldig sterk utvikling i de siste årene.