Østhavet
4 minutter lesetid

Riving av fergemoloen har begynt

Obs! Artikkelen er mer enn ett år gammel.
GJENBRUK: Denne moloen skal resirkuleres og benyttes i byggingen av indre molo i Vardø. Alle foto: Dan Tore Jørgensen

Fyllmassene fra den gamle moloen ved fergeleiet skal brukes til den indre moloen i Vardø havn. Nå har arbeidet begynt. Vardø kommune har estimert en totalkostnad på 9 millioner kroner for prosjektet.

Saken fortsetter etter annonsen

Opprinnelig skulle arbeidet med indre molo begynt i oktober 2019, men det ble søkt om forlengelse og prosjektet ble utsatt til 2020. Prosjektet ligger for øvrig nå under Vardø havn med tidligere rådmann, Hans Erik Wilhelmsen, som byggeleder, forteller Alonza Garbett hos Vardø kommune.

Uenighet om fergeleiet

Som Østhavet har skrevet tidligere, mener Statens Vegvesen at eierskapet ble overdratt til Vardø kommune for over 30 år siden, mens kommunen mener det er soleklart at vegvesenet har eierskap og ansvar.

HVEM EIER HVA: Hvem som skal ta ansvar og eierskap til fergeleiet nedenfor St. Hanshaugen er ikke så godt å vite.

Ferdig i mai

Havnesjef Ingolf Eriksen forteller at fergemoloen blir for liten til å dekke all masse som skal til for å bygge den indre moloen. Resterende masser vil bli hentet fra Urnes.

Ellers er det også planlagt parkeringsplass i tilknytning til indre molo, og etter hvert vil det komme c 150 meter med flytebrygger på innsiden av moloen.

– Etter kontrakten skal indre molo være ferdig 1. mai, sier Eriksen.

200 METER: Ifølge tegningen blir den totale lengden på moloen 200 meter. Det levner en åpning på 25 meter. Til sammenlikning har dagens molo en åpning på rundt 80 meter. Stiplet linje viser ytre linje av fundamentet på havbunnen. Toppdekket på moloen blir 5 meter bredt. Illustrasjonen er grovt basert på tegningene fra Norconsult.

Mudrer ikke før molobygging

Når det gjelder mudring av havna, vil det ikke bli gjort før bygging av molo starter.

Saken fortsetter etter annonsen

«Med bakgrunn i Kystverket uttalelse, tidsplan og vilkår for tilskudd, oppstart før vinterhalvåret og økte kostnader, beslutter havnestyre at det ikke mudres for molo i indre havn Vardø før moloen bygges. For senere søknad om deponering av muddermasser, utarbeides det en rapport for deponi på søndre sjete i Svartnes havn, som nødvendig vedlegg til eventuell søknad senere», heter det i vedtaket til Vardø Havnestyre. Dette ble vedtatt med 4 mot 2 stemmer 21. juni i år.

Norconsult skriver i sin rapport at de i 2017 utførte en miljøteknisk undersøkelse av sjøbunnen i Vardø havn. Da ble det gjort funn av en rekke forurensinger over normverdi, bl.a. TBT (Tributyltinn), PCBer og PAHer.

«Moloen er planlagt å etableres over forurensede sedimenter ved tildekking av sjøbunnen med fiberduk eller andre egnede masser. Tildekking av forurensede sedimenter utføres for å hindre utlekking og spredning av miljøgifter til vannmassene og opptak av miljøgifter i organismer som lever i og på sjøbunnen», skriver de i rapporten.

Videre heter det at en detaljert vurdering av stabiliteten av molofoten ved eventuelt mudring i framtiden er nødvendig. I tillegg vil det være behov for kontroll og overvåking for å sikre at massene eller fiberduk er plassert som planlagt og har den ønskede effekten.