I Vardøs nye havneplan er det en rekke forslag på bordet. Noen er store og ligger langt frem, mens andre prosjekter skal ferdigstilles allerede i år. Et av årets prosjekter er indre molo. Med denne på plass og etter hvert en mulig ytre molo, anslås det i havneplanen at man kan doble antall tonn fisk levert på øya.
Vardø kommune ønsker en havneplan som utgjør en langsiktig strategi for utvikling av havneområdene. Havnestyret har engasjert Norconsult AS til å utarbeide havneplanen som skal være et innspill til arbeidet med ny Nasjonal transportplan (NTP).
Indre og ytre molo vil gi bedre havneforhold
I havneplanen kan man lese at Vardø havn i dag mottar 2-3 millioner kg kvitfisk og krabbe.
Hvis havneforholdet blir bedre, vil det bidra til å få flere fiskebåter inn til levering. En ny molo i indre havn skal på plass i år, og prosjektering av en ytre molo er nå i startfasen.
Videre kan man lese at med økt levering vil man kunne komme opp i 5 millioner kg kvitfisk og krabbe. Samtidig minner man om at det tidligere har vært levert opp mot 20 millioner kg i året i Vardø havn.
Flere utbedringer i Kiberg
Kiberg fiskerihavn har for liten dybde i havnen, dårlig dekning mot bølger, og er bølgeutsatt i innseilingen til havnen. Det planlagte tiltaket i NTP 2018-2029 er utdyping og breddeutvidelse i havnen og i innseilingen, samt endring av molokonstruksjon og oppgradert merking.
Havneplanen forteller videre at Kiberg havn er tilrettelagt med flytekaier for ca. 50 kystfiskefartøy. Havna er 5 meter dyp og kan anløpes av fiskefartøy på opptil 30 meter. Et næringsareal i havna er under utbygging, med utfylling og kaifront Det vil også bli etablert en 25 meter lang flytebrygge.
– Kiberg har behov for et fiskeriserviceanlegg, lineegnesentral og bunkersanlegg. Dette kan bygges på det næringsarealet som nå etableres. I havna vil det være et potensial for mottak av 2-3 millioner kg kvitfisk og krabbe.
Kortsiktige på Svartnes
Det foreligger, ifølge havneplanen, konkrete planer for en opptrapping av fiskerivirksomheten i Svartnes havn, og det er behov for å styrke kapasiteten på fiskerikaier. Dette kan gjøres ved å forlenge søndre fiskerikai. Vardøy Fiskeriservice er kommet som en ny kjøper. Det betyr at man forlenger utbygging av søndre sjete og ny kai med 50 meter for å få mer bakareal for disse virksomhetene.
Svartnes har både landareal og sjøfront som kan legges til rette for supply og forsyning. Denne tilretteleggingen vil kunne gjøres i flere faser i forhold til behov og tilgang på fyllmasser. Det er planlagt at mudringsmasser fra Kiberg og Vardø legges opp i utfyllinger.
Første fase vil være å utvide dagens industrikai med ca. 200 meter mot nordvest. Havna må fungere slik at det kan tas inn båter på inntil 9-10 meter dyptgående i sentrale deler.
Langsiktige planer på Svartnes med molo over Bussesundet
Vardø havn KF har tidligere engasjert Transportutvikling AS til å utarbeide et forprosjekt som omhandler utviklingen av en framtidig knutepunktshavn i Vardø kommune.
For å bedre innseilingen og manøvreringsforholdene, er det foreslått en molo over Bussesundet, men det må gjøres undersøkelser av blant annet grunnforhold. Moloen vurderes også brukt til vei, vann- og el-forsyning, og man bør se på løsninger for et tidevannskraftverk, sier havneplanen.
Ved full utbygging med molo i sør over Bussesundet, vil potensialet i tilknytning til de store land- og havarealene i Svartnes havn og Bussesundet kunne utnyttes fullt ut. Denne havnen vil kunne ta det meste av fremtidig trafikk i nordområdene innenfor supply- og forsyningsskip, container-, fiskeri og turisme, og vil ut fra havnestyrets vurdering derfor kunne fungere som en regional havn.
Kystverket er nesten ferdig med prosjektering, og tiltaket vil dempe sjøgangen betydelig.
Man har også sett på flere fremtidige muligheter for utvikling av Bussesundet. På lang sikt er det ønskelig med en dypvannskai utenfor en av moloene i Bussesundet. En dypvannskai kan ta imot skip som er inntil 14 m dyptgående.
Vardø havn KF ser også potensial i å utvikle en større kai for cruiseskip ved det gamle fergeleiet på vestsiden av Vardøya, men det kreves videre undersøkelser for å kunne arbeide videre med disse tiltakene.
Ifølge havneplanens handlingsplan er dette noe som ligger minimum 10 år frem i tid.
Hele havneplanen er tilgjengelig via Vardø Havns facebooksider.