Målet er en havn som er bedre tilrettelagt for havnæring og som dermed vil gi økt vekst i Vardø. Ingen vet de nøyaktige kostnadene for en ytre molo, men Norconsult anslår en minimumskostnad på 100 millioner.
For å nå målet er det tre parallelle prosjekter på gang i Vardø. Havneplan for Vardø 2020-2030, Utredning og prosjektering av moloer samt regulering av moloer. Sist torsdag stilte Norconsult med to arealplanleggere som både informerte om en mulig ytre molo samt tok imot innspill fra publikum.
Fikk midler til prosjektering
Vardø kommune fikk i 2019 midler til fiskerihavntiltak. Dette gjaldt både Kiberg og Vardø havn. Med innvilget utsettelse er fristen for dette arbeidet 1. februar i år.
I «Havneplan for Vardø Havn 2020-2030» ligger det blant annet langsiktige strategier for utvikling av havneområdene. Dette inkluderer fiskeri, havbruk, turisme og beredskap. Et høringsforslag skal snart være klart, og et endelig planforslag skal vedtas i februar.
Indre molo i år
Byggestart på den indre moloen har blitt utsatt i forhold til opprinnelige planer. Under folkemøtet i forrige uke ble det sagt at arbeidet vil starte i januar i år, og at den skal ferdigstilles i mai.
I tillegg til selve moloen skal det også mudres både på nord- og sørsiden av denne. Massen fra dette, og fra mudring i Kiberg, skal deponeres på utfyllingsområdet i Svartnes havn.
Ytre molo blir dyrt, men kan gi uante positive ringvirkninger
Den ytre moloen er planlagt å bli totalt 670 meter lang, og plassert 300 meter ut fra eksisterende molo. Starten på moloen vil da bli like sør for grillplassen på Skagen, og så vil den strekke seg over mot Hasselneset. Dette er likevel foreløpige planer, og det testes fortsatt ut andre mål for å optimalisere innseilingen.
Ytre molo er et særdeles stort byggeprosjekt. Det er ikke gjort kostnadsberegninger, men under møtet ble det sagt at moloen vil koste minimum 100 millioner kroner. Og med det, vet de fleste av erfaring at det endelige tallet blir mye høyere.
Havna i Vardø er ikke populær blant brukerne, og det kan virke som den aldri har vært noe å skryte av når det gjelder liggeforhold. På den andre siden er det svært mange som ønsker å fiske fra Vardø på grunn av beliggenheten til fiskeressursene. En ytre molo kan dermed gi Vardø en havn som stadig flere vil fiske fra, med alle de ringvirkninger det medfører.
Lang vei å gå
Det er ikke sagt noe om når en ytre molo kan være på plass, men det er klart at dette er et langtidsprosjekt. Det hele startet med folkemøtet 9. januar, og nå følger en lang prosess med konsekvensutredninger, prosjekteringer, møter og høringer. Eksempelvis skal Hurtigruten komme med sine innspill på de foreløpige planene.
Under møtet ble det også sagt at en port i dagens molo som kan stenges ved behov, slik det har vært foreslått tidligere, ikke er aktuelt på grunn av store vedlikeholdsbehov.
Tar med seg gode innspill
Folkemøtet i glasshuset trakk rundt 30-40 personer. Først ble det informert fra rådmann Hallgeir Sørnes, og deretter fortalte Norconsults arealplanleggere, Timestad Siri Bø og Guro Ranum, om prosjektet.
Etter en runde med spørsmål og svar, fikk folket muligheten til å diskutere seg imellom, samt illustrere sine ideer på kart og flyfoto.
Siri Bø Timestad i Norconsult sier de fikk mange gode innspill som de tar med seg videre.