Østhavet
2 minutter lesetid

Kystvaktens første nye skip på nesten 10 år

Obs! Artikkelen er mer enn ett år gammel.
MINST FEM ÅR I TJENESTE: KV «Jarl» er 91 meter lang og ble overlevert rederiet Boa Offshore i 2014. Nå skal det og søsterskipet KV «Bison» gå i kystvakttjeneste i minst fem år. Foto: Kystvakten

– I romjula ankommer KV «Jarl» og KV «Bison» Norge. De skal inn i Kystvakten når den tar over nasjonal slepebredskap fra nyttår, skriver Forsvarets Forum. Slepeberedskapen skal ledes fra Sjøtrafikksentralen Vardø VTS, og skipene vil også ha oljevernutstyr om bord.

Saken fortsetter etter annonsen
ANNONSE

– De blir havgående kystvaktfartøy. De skal normalt drive med kystvaktoppgaver, men er alltid klare for slep, forklarer kommandør Steve Olsen, som er nestkommanderende i Kystvakten.

To år med både sivile og militære

Forsvarets Forums skriver at skipene skal ha et mannskap som består av både militære og sivile som er innleid fra rederiet. Etter et par år skal de seile med en rent militær besetning på 12 offiserer og befal, og rundt 10-12 menige.

Skipene skal hovedsakelig fungere som hvilket som helst annet fartøy i Kystvakten, og skal først og fremst brukes i Nord-Norge.

Ledes fra Vardø

Saken fortsetter etter annonsen
ANNONSE

Kystverket har, ifølge Forsvarets Forum, tidligere hatt fire fartøy i slepeberedskap. Kystverket fortsetter som ansvarlig myndighet, men det operative ansvaret blir overført til Kystvakten.

KV «Jarl» og KV «Bison» er opprinnelig bygd for å flytte oljerigger. Det betyr at de har mye tungt utstyr om bord, og Olsen forteller at de har en slepekraft på 270 tonn «bollard pull». Kravet for å stå på slepeberedskap er 100 tonn.

Slepeberedskapen skal ledes fra sjøtrafikksentralen Vardø VTS, og skipene vil også ha oljevernutstyr om bord.