Kjøkkenet på Vardø Hotel var snudd på hodet, idet et helt filmteam fra Kina rykket inn. Bak grytene sto Tor-Emil Sivertsen, som nå vil havne i Kinas mest populære matshow med rundt 100 millioner seere per episode. Filmtemaet er også med på krabbefiske i Nesseby.
Produksjonsselskapet Tencent fra Kina holder for tiden på med innspillingen av den andre sesongen av det populære kokkeshowet «Once upon a Bite», på norsk «Det var en gang en bit». Nå har filmteamet inntatt Varangerhalvøya, der tilberedelse og fangst av kongekrabbe står på menyen.
Konge i Kina
Kina er en av de store markedene for norsk kongekrabbe. Kongekrabben er veldig populær blant kineserne, og den brukes til festmat.
– Dette er et kokkeshow som skal fortelle hvor ingredienser som brukes i Kina kommer fra, og kulturen bak maten de spiser. Kineserne spiser mye kongekrabbe, og de vil få frem hvordan landet krabben importeres fra, tilbereder denne delikatessen. Det er viktig å få frem at det også på norske restauranter brukes tradisjonelle asiatiske ingredienser som chili når kongekrabbe tilberedes, forteller Steve Lewis.
Han er samarbeidspartner fra det islandske produksjonskompaniet «The Empire Film Productions», som har spesialisert seg på produksjoner fra arktiske strøk som Island, Svalbard og Nord-Norge.
Tradisjoner, familie og jul
I kjøkkenet på Vardø Hotel er det liv og røre. Bak grytene står Varangerkokken, Tor-Emil Sivertsen, og tilbereder retter av kongekrabbe. Et høydepunkt er flamberingen. Mens flammene kastes opp fra gryten, filmes det. Teamet er nærgående. Detaljene skal med.
– De skal vise seerne hvordan profesjonelle i Norge tilbereder krabben, sier Lewis.
Foruten å filme på hotellkjøkkenet skal de også få frem kontrastene fra en lokal fiskers liv og fangst av krabben, og hvordan denne fiskeren koker krabben på en enkel måte før den spises. På denne delen følger de det enkle livet til fiskeren Edgar Olsen i Nesseby, samt litt av førjulslivet i den lille kommunen.
– Kineserne er veldig opptatt av tradisjoner og familie. Seerne skal få et innblikk i den norske julebordtradisjonen. I Kina feirer de jo ikke jul. Teamet vil på en nær måte få frem kontrastene mellom Nesseby og Kina, som er motpoler. De ønsker å fokusere på ulikhetene i livet, men også at det er fint å leve i ene liten bygd helt nord i Norge, sier Lewis.
980 millioner seere totalt
Ziyi Wang er linjeprodusent for for kokkeshowet. Hun forteller at de nå skal
fokusere på hvordan mat lages i andre land, for så å linke det til Kina. I den
første sesongen av programserien handlet det om matkultur i ulike kinesiske
byer. Denne gangen har selskapet dratt utenlands for å fokusere på mat fra
andre land.
– Det er ikke det første prosjektet vi jobber med. Vi har laget en sesong av serien, der vi reiste fra by til by i Kina med fokus på lokal matkultur. Nå er fokuset mat fra andre land. Nå ser vi på hvordan krabben fanges, og hvordan den tilberedes i et profesjonelt kjøkken i Norge, så linker vi det til Kina, sier Ziyi Wang.
Linjeprodusenten påpeker at «Tencent», som de produserer programmet for, er den største medieplattformen i Kina akkurat nå.
– Totalt hadde showet 980 millioner seere med et snitt på over 100 millioner per episode, sier Ziyi Wang.
– Bestemte nordlendinger
Også en nordmann er med på å bistå under denne storproduksjonen. Petter Bjørge er guide i «Storm Event». Siden han kjenner til den lokale kulturen, er jobben hans blant annet å oppklare misforståelser som skulle oppstå under filmingen, som blant annet å trekke grensene for hvor langt teamet kan gå når det gjelder privatlivet til de som filmes.
– Jeg jobber som guide på Svalbard, Grønland, Færøyene og de norske nordområdene, der det er fokus på mat og opplevelser i et luksussegment. Når vi har filmet i Nesseby, har Edgar Olsen satt en grense på at han ikke vil at det skal filmes hjemme hos ham. Kineserne er veldig pågående og vil gjerne prøve å overtale fiskeren til også å få filme inne i huset hans. Da må jeg forklare at vi tross alt skal følge ham en uke, så vi må ikke brenne han ut. Nordlendinger er lette å jobbe med, men de er bestemte, sier Bjørge.
Går på Netflix
Den norske guiden har selv steppet inn som fisker sammen med Edgar Olsen i Nesseby.
– Det skulle optimalt ha vært flere krabbefiskere på båten, så jeg har steppet inn som fisker i TV-showet. Det er spennende å være med ute på havet og lære, sier Bjørge.
Den første sesongen av matprogramserien finnes på Netflix
under navnet «Favorful Origins».
«Flavorful Origins» er en tjuetalls Mandarin-språklig
TV-dokumentarserie, som utforsker kulinariske hemmeligheter i Kina og de
forskjellige matlagingsteknikkene og -kjøkkenene med innfødte asiatiske
ingredienser fra Chaoshan og Yunnan-regionene, heter der i omtalen av serien.
Om sesongen med krabbefiske og tilberedelse av krabber med Varangerkokken,
Tor-Emil Sivertsen, kommer på Netflix, vites ikke.