Østhavet
8 minutter lesetid

Kinas største kokkeshow satser på kongekrabbe i Vardø

Obs! Artikkelen er mer enn ett år gammel.
LAGER KRABBE FOR KINESERNE: Varangerkokken Tor-Emil Sivertsen har fått besøk av et filmteam, som lager et kokkeshow for den største mediekanalen i Kina. Alle foto: Magne Henriksen

Kjøkkenet på Vardø Hotel var snudd på hodet, idet et helt filmteam fra Kina rykket inn. Bak grytene sto Tor-Emil Sivertsen, som nå vil havne i Kinas mest populære matshow med rundt 100 millioner seere per episode. Filmtemaet er også med på krabbefiske i Nesseby.

Saken fortsetter etter annonsen
ANNONSE

Produksjonsselskapet Tencent fra Kina holder for tiden på med innspillingen av den andre sesongen av det populære kokkeshowet «Once upon a Bite», på norsk «Det var en gang en bit». Nå har filmteamet inntatt Varangerhalvøya, der tilberedelse og fangst av kongekrabbe står på menyen.

BISTÅR I PRODUKSJONEN: Steve Lewis fra produksjonskompaniet «The Empire Film Productions» på Island og Petter Bjørge i «Storm Event» bistår det kinesiske teamet i produksjonen.

Konge i Kina

Kina er en av de store markedene for norsk kongekrabbe. Kongekrabben er veldig populær blant kineserne, og den brukes til festmat.

– Dette er et kokkeshow som skal fortelle hvor ingredienser som brukes i Kina kommer fra, og kulturen bak maten de spiser. Kineserne spiser mye kongekrabbe, og de vil få frem hvordan landet krabben importeres fra, tilbereder denne delikatessen. Det er viktig å få frem at det også på norske restauranter brukes tradisjonelle asiatiske ingredienser som chili når kongekrabbe tilberedes, forteller Steve Lewis.

Han er samarbeidspartner fra det islandske produksjonskompaniet «The Empire Film Productions», som har spesialisert seg på produksjoner fra arktiske strøk som Island, Svalbard og Nord-Norge.

FLAMBERING: Blant de kulinariske høydepunktene var da Tor-Emil Sivertsen flamberte kongekrabbe.


Tradisjoner, familie og jul

I kjøkkenet på Vardø Hotel er det liv og røre. Bak grytene står Varangerkokken, Tor-Emil Sivertsen, og tilbereder retter av kongekrabbe. Et høydepunkt er flamberingen. Mens flammene kastes opp fra gryten, filmes det. Teamet er nærgående. Detaljene skal med.

– De skal vise seerne hvordan profesjonelle i Norge tilbereder krabben, sier Lewis.

Foruten å filme på hotellkjøkkenet skal de også få frem kontrastene fra en lokal fiskers liv og fangst av krabben, og hvordan denne fiskeren koker krabben på en enkel måte før den spises. På denne delen følger de det enkle livet til fiskeren Edgar Olsen i Nesseby, samt litt av førjulslivet i den lille kommunen. 

– Kineserne er veldig opptatt av tradisjoner og familie. Seerne skal få et innblikk i den norske julebordtradisjonen. I Kina feirer de jo ikke jul. Teamet vil på en nær måte få frem kontrastene mellom Nesseby og Kina, som er motpoler. De ønsker å fokusere på ulikhetene i livet, men også at det er fint å leve i ene liten bygd helt nord i Norge, sier Lewis.

TETT PÅ: TV-produsentene satser på at de kommer tett på matkulturen i Norge.

980 millioner seere totalt
Ziyi Wang er linjeprodusent for for kokkeshowet. Hun forteller at de nå skal fokusere på hvordan mat lages i andre land, for så å linke det til Kina. I den første sesongen av programserien handlet det om matkultur i ulike kinesiske byer. Denne gangen har selskapet dratt utenlands for å fokusere på mat fra andre land.

– Det er ikke det første prosjektet vi jobber med. Vi har laget en sesong av serien, der vi reiste fra by til by i Kina med fokus på lokal matkultur. Nå er fokuset mat fra andre land. Nå ser vi på hvordan krabben fanges, og hvordan den tilberedes i et profesjonelt kjøkken i Norge, så linker vi det til Kina, sier Ziyi Wang.

Linjeprodusenten påpeker at «Tencent», som de produserer programmet for, er den største medieplattformen i Kina akkurat nå.

Saken fortsetter etter annonsen
ANNONSE

– Totalt hadde showet 980 millioner seere med et snitt på over 100 millioner per episode, sier Ziyi Wang.

FULLT KJØKKEN: Det er trangt om plassen når det største kokkeshowet i Kina inntar kjøkkenet på Vardø Hotel.

– Bestemte nordlendinger

Også en nordmann er med på å bistå under denne storproduksjonen. Petter Bjørge er guide i «Storm Event». Siden han kjenner til den lokale kulturen, er jobben hans blant annet å oppklare misforståelser som skulle oppstå under filmingen, som blant annet å trekke grensene for hvor langt teamet kan gå når det gjelder privatlivet til de som filmes.

– Jeg jobber som guide på Svalbard, Grønland, Færøyene og de norske nordområdene, der det er fokus på mat og opplevelser i et luksussegment. Når vi har filmet i Nesseby, har Edgar Olsen satt en grense på at han ikke vil at det skal filmes hjemme hos ham. Kineserne er veldig pågående og vil gjerne prøve å overtale fiskeren til også å få filme inne i huset hans. Da må jeg forklare at vi tross alt skal følge ham en uke, så vi må ikke brenne han ut. Nordlendinger er lette å jobbe med, men de er bestemte, sier Bjørge.

POPULÆR PRODUSENT: Linjeprodusent Ziyi Wang og produksjonssjef Chen Xiao Qing skal produsere i alt åtte program fra utlandet i det populære kokkeshowet «Once upon a Bite». Chen Xiao Qing har laget mange dokumentarer om mat, og er veldig populær i Kina.

Går på Netflix

Den norske guiden har selv steppet inn som fisker sammen med Edgar Olsen i Nesseby.

– Det skulle optimalt ha vært flere krabbefiskere på båten, så jeg har steppet inn som fisker i TV-showet. Det er spennende å være med ute på havet og lære, sier Bjørge. 

Den første sesongen av matprogramserien finnes på Netflix under navnet «Favorful Origins».
«Flavorful Origins» er en tjuetalls Mandarin-språklig TV-dokumentarserie, som utforsker kulinariske hemmeligheter i Kina og de forskjellige matlagingsteknikkene og -kjøkkenene med innfødte asiatiske ingredienser fra Chaoshan og Yunnan-regionene, heter der i omtalen av serien. Om sesongen med krabbefiske og tilberedelse av krabber med Varangerkokken, Tor-Emil Sivertsen, kommer på Netflix, vites ikke.