Ungdommer fra Vardø og Vadsø videregående skoler storkoset seg, da de hadde felles fagdag i fysikk. Elevene synes dette var både sosialt og lærerikt. Lærerne sier at målet for dagen var å leke seg gjennom ulike øvelser, slik at elevene får bedre forståelse og glede av fagene fysikk og forskningslære.
Det er full vigør i et av naturfagrommene på Vardø videregående skole. Rundt et stort bord jobbes det konsentrert med å lodde små juletrær. Det settes inn små pærer med ulike farger. Når loddingen er gjennomført, skal alle pærene lyse når det settes på et batteri. Det er felles fagdag i fysikk med elever fra Vardø og Vadsø.
– Dette er kjempeartig. Vi får møte masse elever fra Vadsø. Jeg synes det er artig å gjøre ulike tester. I dag har vi målt tykkelsen på hårstrå ved hjelp av laser, målt akselerasjon og generert strøm med generator og motor, forteller Krzysztof Morylowski. Han er elev på Vardø videregående skole og går i andre klasse på studiespesialisering.
Elevene har vært delt inn i ulike grupper, der de har gjort ulike og spennende forsøk.
Har ulik kompetanse
Lærerne fra Vadsø og Vardø er veldig fornøyde med fagdagen. Arne Borgersen er
lærer i forskningslære. Han har hatt elever innom verkstedet til skolen, der de
har sveiset. Borgersen mener det er avgjørende at elever gjør praktiske
øvelser, slik at de får bedre forståelse av hvordan det teoretiske fungerer i
praksis.
– Samtlige har sveiset, og de har fått gode resultater. Det er viktig å gjøre
ting i praksis, så man vet hva det handler om. Vi har testet ut at sveisingen
holder seg i en presse. Det holdt. Elevene har vært kjempeflinke, sier
Borgersen.
Læreren synes det er nyttig at skolene i Vardø og Vadsø spiller på hverandres
kompetanse. I Vardø fins det kompetanse som ikke er i vadsø, og motsatt.
– Det er jo også nært mellom byene, slik at sånne opplegg lar seg gjøre.
Små fag
Anne Line Karlsen, faglærer fra Vadsø, er ekspert på elektronikk og fysikk. Hun synes det er viktig at realfagene får økt oppmerksomhet og løftes frem. Karlsen sier at slike felles opplegg passer spesielt godt i disse fagene, da det er fag med få elever i hver klasse.
– Fysikk og teknologi og forskningslære er små fag. Lærerne er alene med disse fagene, og en samling som denne gir også oss en boost, i tillegg til at vi får mulighet til å spille på hverandres kompetanse. Elevgruppene er ofte små, som i Vardø, hvor det bare er fem elever og bare ei jente, og de får mulighet til å kjenne at de ikke er alene. Det å bruke en hel dag gir oss også mulighet til å dra inn større prosjekter, som kan være vanskelig å gjennomføre på en vanlig 90 minutters økt, forteller Anne Line Karlsen.
Ønsker flere slike samlinger
Anne Line Karlsen skulle ønsket at skolene hadde hatt økonomi til flere slike opplegg, og viser til at elevene i Sør-Norge har helt andre muligheter som ungdommene fra Finnmark aldri har muligheter til å være med på.
– Norges Teknisk-Naturvitenskaplige Universitet (NTNU) har et opplegg der elever fra forskjellige teknologi- og forskningslæreklasser kommer sammen på NTNU noen dager og ei helg, og konkurrerer med egenbygde modellvindmøller og med egenbygde fjernstyrte båter, i tillegg til at de har omvisning på NTNU og får vite om utdanningsmuligheter der. Det hadde vært veldig morsomt å ha en klasse med på dette, men det er det ikke penger til sånn som det er nå. Elevene fra Finnmark burde egentlig få reise på slike ting siden de aldri er på pang- og krasjforelesning eller omvisninger, eller får innblikk i det som foregår på universitetene, slik som elever fra mer sentrale strøk kan, sier Anne Line Karlsen.
Ufortjent rykte
Lærerne mener det er avgjørende at realfagene får økt
oppmerksomhet, da det har vært en tendens gjennom flere år at de unge velger
bort fag som matematikk, fysikk og kjemi. Meningen med fagdagen var først og
fremst å leke seg litt.
– Tanken bak denne dagen var å leke oss med fagene, mest for gøy. Realfag, og
særlig fysikk, har et ufortjent dårlig rykte for å være tungt og vanskelig, til
tross for at dette er de morsomste fagene, og de fagene med mest praktiske
muligheter for utforskning. Meningen var å ha en hel dag med bare forsøk, uten
å ta så hardt på rapportskriving og utregninger, og la elevene få prøve seg på
forskjellige ting som de ikke har vært så mye borti før, og samtidig ha en
sosial dag.
Vi jobbet med forskjellige fagplanmål, og selv om ingen mål ble dekket til fulle med dette så har de i ettertid knagger å henge ny kunnskap på, og det vil kunne gjøre fagene lettere senere, påpeker Anne Line Karlsen.
Gaute Henriksen fra Tana er elev i Vadsø. Han sier han har det veldig trivelig Vardø.
– Det har vært lærerikt og sosialt, sier Henriksen.