Byggingen av den planlagte moloen i indre havn skal, ifølge Vardø kommune, starte opp i oktober – ikke allerede denne måneden, slik det tidligere var planlagt. Konstruksjonen har også blitt endret fra de første planene.
For om lag en måned siden søkte kommunen Kystverket om forlengelse av tilskuddstilsagnet for Indre molo i Vardø havn. På grunn av værforhold er det også tatt forbehold for at sluttfasen av prosjektet kan måtte utsettes til våren 2020. Vardø kommune estimerer en totalkostnad på 9 millioner kroner for prosjektet.
Søkte om forlengelse
En oppdatert fremdriftsplan viser at arbeidet vil starte i oktober. Da skal den gamle moloen ved fergeleiet rives, og utfyllingen i havna starter. I tiden desember til april vil det etter planen bli stans i arbeidet, for så å starte opp igjen med betongarbeid, strømtilførsel og lys. Man regner med å overta den nye moloen i løpet av mai 2020.
Det ble søkt om forlengelse av tilskuddstilsagnet på grunn av ferieavvikling som igjen forlenget prosjekteringen. På grunn av værforhold er det også tatt forbehold for at sluttfasen av prosjektet kan måtte utsettes til våren 2020. Søknaden ble innvilget av Kystverket.
Skepsis til den indre moloen
Enkelte stemmer hevder den planlagte moloen ikke er forhåndstestet tilstrekkelig. Alonza Garbett i Vardø kommune opplyser at moloen er testet med 3D-simuleringer.
En av de som er skeptisk, er Terje Soløy som mener 3D-simulering ikke er godt nok. Han er bekymret for hvordan forholdene blir både i ytre havn og ved åpningen på nymoloen, for eksempel ved fylling av drivstoff. Han viser da, blant annet, til de store vannmengdene som skal inn og ut av den relativt lille åpningen.
– 3D-simulering er helt vanlig nå, mens modelltesting i basseng er gammeldags teknologi som kun brukes på større tiltak, sier Garbett.
Likevel er ikke alle så sikre på at moloen bare vil være positiv.
Hva skjer med de dønningen som Valen stopper i dag? Vil de slå tilbake fra den nye moloen og skape utfordringer for liggeforholdene i ytre havn? Hva skjer når store vannmengder skal presse seg gjennom den smale åpningen på østsiden? Hvordan blir forholdene for båter som skal fylle drivstoff ved åpningen? Dette er noen av spørsmålene som stilles av kritikerne.
Opptil 80% reduksjon i bølgehøyde
I Norconsults rapport kan man lese at det er utført bølgeanalyser for havbølger og lange bølger, og resultatene for tilfellet i dag er sammenlignet med situasjonen med nye moloen. Deres analyser konkluderer med følgende:
• Hovedbølgene som kommer inn mot Vardø havn er havbølgene (fra nord) og det er relativt lite reduksjon i bølgehøyder fra ytre havet til det som kommer inn mot havneområdet.
• Relativt mye av bølgeenergien er dempet ved bygging av nye moloen i indre havna.
• Ny molo i indre havn vil dempe fjordbølger fra nord, med en maksimal oppnådd reduksjon på ca 80 % (bølgehøyde) for det mest utsatte stedet i det indre havneområdet.
• Det er ikke registret nye resonansperioder ved endring av utformingen av havneområdet.
Mudrer ikke før molobygging
Når det gjelder mudring av havna, vil det ikke bli gjort før byggingen starter.
«Med bakgrunn i Kystverket uttalelse, tidsplan og vilkår for tilskudd, oppstart før vinterhalvåret og økte kostnader, beslutter havnestyre at det ikke mudres for molo i indre havn Vardø før moloen bygges. For senere søknad om deponering av muddermasser, utarbeides det en rapport for deponi på søndre sjete i Svartnes havn, som nødvendig vedlegg til eventuell søknad senere», heter det i vedtaket til Vardø Havnestyre. Dette ble vedtatt med 4 mot 2 stemmer 21. juni i år.
Norconsult skriver i sin rapport at de i 2017 utførte en miljøteknisk undersøkelse av sjøbunnen i Vardø havn. Da ble det gjort funn av en rekke forurensinger over normverdi, bl.a. TBT (Tributyltinn), PCBer og PAHer.
«Moloen er planlagt å etableres over forurensede sedimenter ved tildekking av sjøbunnen med fiberduk eller andre egnede masser. Tildekking av forurensede sedimenter utføres for å hindre utlekking og spredning av miljøgifter til vannmassene og opptak av miljøgifter i organismer som lever i og på sjøbunnen», skriver de i rapporten.
Videre heter det at en detaljert vurdering av stabiliteten av molofoten ved eventuelt mudring i framtiden er nødvendig. I tillegg vil det være behov for kontroll og overvåking for å sikre at massene eller fiberduk er plassert som planlagt og har den ønskede effekten.
Totalkostnad på 9 millioner
Et estimat fra Norconsult over byggekostnaden tilsier at regningen vil komme på 7,3 millioner kroner, men da er det ikke tatt med i betraktningen at massene fra moloen på fergeleiet kan gjenbrukes. Heller ikke kostnader forbundet med rapporter og annet forarbeid er tatt med i dette regnestykket. Alonza Garbett forteller at Vardø kommune estimerer en totalkostnad på 9 millioner kroner.