I april fikk Vardø Havn KF i oppgave av Vardø kommune å utrede løsninger for Aarsæther- og Proden-tomtene. Kommunen ønsker å satse sterkere på utvikling av infrastruktur og servicetilbud for fiskerinæringen og ser på disse tomtene som mulige arealer.
Norconsult har utredet en mulig utvikling av tomtene i rapporten «Næringsbygg og næringsareal tilknyttet Vardø Havn». – Aarsæther-tomten er utredet i mer detalj, da man her ble forelagt en mer spesifikk bruk og ønsket utvikling. Utvikling av Prodentomta er basert på resultater fra Aarsæthertomta og en vurdering av oppgraderingsbehovet til kaia, heter det i sammendraget av rapporten.
Kan bli påvirket av en indre molo
Norconsult skriver at den fiskerirelaterte virksomheten som man ønsker på Aarsæthertomta er mulig å etablere i et nytt bygg. Den nye bygningen anbefales bygget i modulbasert form, slik at man oppnår størst mulig fleksibilitet i forhold til funksjon og utbyggingstakt. Det er forespeilet to utbyggingsfaser, og fullt utbygget vil bygningen være på BTA 2 550 m2, og bygningen vil da hovedsakelig bestå av lager og produksjonshaller over ett plan. Adkomst vil kunne etableres for større kjøretøy hvis man kan bruke allmenningen nord for bygningen.
Havneforholdene for de to områdene er også vurdert og Aarsæthertomta er funnet best da området blir best beskyttet av ytre molo. I tillegg er manøvreringsforholdene best da området ved Prodentomta kan bli noe påvirket av en planlagt indre molo. Tilknytningen til det etablerte verkstedet og en ny kran vil også gi «spinnoffeffekter» samtidig som den nye kaia er betydelig mer fleksibel enn den man får til ved oppgradering av Proden-kaia, skriver Norconsult.
16,3 millioner for Aarsæthertomta
I rapporten kan man lese at kostnader for utbygging av Proden-tomta er ikke beregnet spesifikt, ettersom man ikke har hatt et romprogram og forslag til bruk. Som et estimat kan imidlertid kostnadsestimatet for Aarsæthertomta benyttes og skaleres etter ønsker.
– I tillegg må man legge på kostnader for å oppgradere kaianlegget. Dette er estimert til en entreprisekost på ca. 9,5 millioner kroner. Til sammenligning er det nye kaianlegget, med betydelig bedre kapasitet, på Aarsæther-tomta beregnet til en entreprisekost på ca. 16,3 millioner kroner inklusiv kranområdet, skriver Norconsult.
Havnestyre har sluttet seg til rapporten som vil bli behandlet av Vardø Bystyre i høst, skriver Vardø Havn på sine facebooksider.
Har søkt om prosjekteringsmidler til mudring og ytre molo
Vardø Havn KF opplyser at de sammen med Vardø Kommune har søkt Kystverket om prosjekteringsmidler på to NTP (Nasjonal Transportplan) prosjekter som ligger inne i NTP.
Det ene er mudring av innseiling led og havnen i Kiberg. Det andre prosjektet omfatter både moloer og mudring i Vardø Havn. Denne søknaden er revidert ut ifra endrede forutsetninger, og det er i søknaden tatt med en ytre molo som går ut fra Skagen så langt ut at den dekker for innløpet av bymoloen.
Om prosjektmidler blir tildelt vil dette bety at ytre molo vil kunne utbygges innenfor et 5-årsperspektiv. Dette vil gi en total løsning som gir god rolighetsgrad i hele havna, skriver Vardø Havn.