2. september sendte Fylkesmannen i Troms og Finnmark sin tillatelse for utfylling i sjø i forbindelse med bygging av indre molo i Vardø havn.
Vardø kommune søkte om utfylling i sjø for å etablere en ny molo i indre del av havnen. Den nye moloen skal, ifølge søknaden, bedre forholdene i forbindelse med etableringen av en ny småbåthavn.
Gjenbruk av masser
Den indre moloen skal etableres med blant annet gjenbrukt stein fra moloen ved det gamle fergeleiet. Det vil trolig også bli behov for supplerende sprengsteinmasser, heter det i brevet fra Fylkesmannen. Totalt er det snakk om ca. 25 000 kubikkmeter masse som skal legges på et areal rundt 5000 kvadratmeter.
Utfyllingen i havnen skal, ifølge søknaden, utføres ved hjelp av gravemaskin med forlenget arm, og anleggsperioden vil være september/oktober 2019.
Innspill fra høringen
Kystverket opplyste at det er gitt støtte til tiltaket gjennom ordningen «tilskudd til kommunale fiskerihavnetiltak», og at denne ordningen oppløses ved nyttår i år som følge av regionreformen. De ba derfor om at søknaden ble gitt prioritert behandling slik at tiltaket kan gjennomføres i 2019.
Universitetsmuseet mente det var bemerkelsesverdig at de ikke mottok søknaden fra Vardø kommune eller Kystverket på et tidligere tidspunkt. Videre skriver de at «på grunn av omfattende tidligere inngrep på sjøbunnen i kjennskap med tiltaksområdet, vurderes sannsynligheten for bevarte kulturminner under vann i tiltaksområdet som liten. Derfor har de ingen merknader til søknaden. Samtidig minner de om at dersom man i forbindelse med tiltaket skulle kommer over automatisk vernete kulturminner eller funn av kulturhistorisk betydning, skal arbeidet stanses og UM varsles.
Fiskeridirektoratet mener fartøy under 10 meter er lite egnet som fiskefartøy i havområdene utenfor Vardø. De uttrykker videre at Vardø kommune bør prioritere fartøy over 10 meter eller eventuelle tiltak som kommer alle fiskerne/fartøygruppene til gode. Som eksempel på tiltak nevner de stenging av moloåpningen i Vardø havn under dårlig vær og bygging av moderne serviceanlegg. Utover dette har de ingen innvendinger til tiltaket.
Fiskarlaget Nord hadde ingen innvendinger.
Miljøhensyn
Det er stort mangfold av fugler, inkludert rødlistede arter. Og det er også registrert oter som er rødlistet, i Vardø havn.
Ifølge Fylkesmannen vil det ved slikt arbeid være en generell fare for at eventuell forurensning på sjøbunnen virvles opp, og bidrar til spredning av miljøgifter. Det heter også at «Foruten skader som følge av eventuell spredning av miljøgifter og plast, vil utfylling i sjø kunne medføre skade på naturmangfoldet gjennom inngrep i sårbare områder.»
Det må derfor forventes av vannkvaliteten i overflatevannet vil dermed forringes midlertidig i et begrenset område mens utfyllingen pågår.
I vurderingen av søknaden har Fylkesmannen lagt vekt på at tiltakshaver skal redusere faren for spredning av miljøgifter under anleggsarbeidet. Det stilles derfor vilkår om å gjøre avbøtende tiltak i forkant av utfylling med sprengstein, for eksempel ved utlegging av fiberduk eller sandpute slik som beskrevet i søknaden. Videre stiller vi krav om at det skal brukes en skånsom metode for utlegging av sprengstein, slik at det blir minst mulig oppvirvling av partikler, skriver Fylkesmannen.
Det forventes skader på bunnlevende organismer og deres habitat, samt hos ungfisk.
«Den samla belastningen i området vil øke på kort sikt under anleggsarbeidet, men avta når arbeidene er sluttført og vil ikke medføre store, varige konsekvenser for økosystemet jf. naturmangfoldloven § 10. Naturmangfoldloven § 11 anses som dekket ved at det stilles krav om at tiltakshaver skal ta hensyn til overvintrende sjøfugl», skriver Fylkesmannen og legger til at etter deres vurdering vil ikke tiltaket medføre uakseptabel spredning av forurensning, gitt at vilkårene i tillatelsen følges. De negative konsekvensene vil være av begrenset varighet.