Vardø havn kan vise til gode resultater med et godt overskudd både i 2017 og i 2018. Flere planlagte prosjekter i Vardø og Kiberg vil igangsettes i løpet av høsten. Havnesjefen forventer også at Fylkesmannen starter arbeidet med å åpne og sikre stien på Hornøya i høst.
Vardø havn KF gikk med et overskudd på 1 332 756 kroner i overskudd i 2018, viser regnskapet for foretaket. Selskapet hadde budsjettert med et overskudd på 217 000 kroner.
Bystyret behandlet regnskapet i bystyret juni. Overskuddet skal overføres til ubundne fond. Det kan nevnes at selskapet også i 2017 hadde et godt resultat med overskudd på 1 275 988 kroner.
Økte bryggeavgifter
Under behandlingen av regnskapet var havnesjef Ingolf
Eriksen tilstede for å svare på eventuelle spørsmål om økonomien.
Ørjan Jensen i Miljøpartiet De Grønne påpekte at tallene var positive. Han
mente at dette viser at man kan tjene penger på å investere i næring og
fiskeri.
– Dette er et veldig positivt resultat. Det etableres flytebrygger og
strømanlegg. Vardø havn tjener penger selv om man investerer. Investeringene
skaper aktivitet. Lønnsom aktivitet. Investeringer kan være lønnsomt, sier
Jensen.
Han ville imidlertid ha en forklaring på hvorfor det var nødvendig at bystyret
i 2018 vedtok å øke tariffen på bruk av flytebrygger.
– I desember vedtok bystyret å øke satsene på bruk av flytebrygger med 13
prosent. Regnskapet viser at økonomien er under kontroll, selv om trafikken til
Hornøya har gått ned, påpekte Jensen.
han ville også vite hva som skjer med Hornøya og den stengte stien til
fuglefjellet.
Havnesjefen sier at det var berettiget å øke satsene i 2018, da det var store investeringer i brygger og strømanlegg. Dette for å nedbetale lån og avdrag.
Investeringer
Når det gjelder Hornøya og den stengte stien forteller Ingolf Eriksen at de er
i dialog med Statens naturoppsyn og Fylkesmannens miljøvernavdeling. Både Vardø
næringsforening og Vardø havn har tatt opp dette spørsmålet med Fylkesmannen.
Eriksen sier at utgiftene med å rassikre og sette i stand stien skal dekkes av
Fylkesmannen. Havnesjefen forventer at arbeidet blir satt i gang i løpet av
høsten, etter at fuglene har dratt.
Eriksen redegjorde også for de videre planene for indre molo i Vardø havn og
sjeteen i Kiberg havn. Havnesjefen sier at moloen i indre havn er prosjektert.
Her trengs ikke mudring, og planen er å komme i gang med arbeidet i september
eller oktober. Når det gjelder Kiberg havn er de godt i gang med
prisinnhenting. Prosjektet er lagt ut på Doffin, og det har kommet inn anbud.
Søknaden om å bygge sjeteen ligger hos Fylkesmannen, og det antydes at
behandlingstiden er to måneder, ifølge havnesjefen, som mener det skal være
mulig å komme i gang med arbeidet i løpet av høsten. Den planlagte sjeteen i
Kiberg henger videre sammen med mudring av havna, da mudringsmassene skal
brukes til etablering av denne.
– Vardø havn har presset på Fylkesmannen. De har sagt at de skal komme i gang i
høst, sier Eriksen.