Hamningbergveien har aldri vært helt bra og de siste årene har det bare blitt verre og verre. Ekstra ille ble det i mai etter brøytebilen skal ha ødelagt deler av veien. Ifølge Statens Vegvesen skal skadene bli utbedret i nær fremtid.
– Denne typen skader utbedres av vår driftsentreprenør, sier Yvonne Johannessen, prosjektleder i Statens Vegvesen avd. Finnmark. Hun sier videre at deres driftsentreprenør vurderer behov for brøyting ut ifra kontrakt og iverksetter brøyting ved behov.
Underentreprenører gjør selvstendige vurderinger
Mange har stilt seg undrende til behovet for å brøyte den gangen skadene oppstod, men ifølge Statens Vegvesen utføres brøyting i henhold til de standarder de har i deres kontrakt når det gjelder vinterdrift.
– Vår driftsentreprenør vurderer behov for brøyting ut ifra kontrakt og iverksetter brøyting ved behov. Dette ansvaret er videreført til de enkelte underentreprenører som har ansvaret for de enkelte vegstrekninger. De gjør selvstendige vurderinger når det er behov for brøyting, sier Yvonne Johannessen.
Skadene som oppstod skal utbedres, forsikrer Johannessen, og hun håper de kan komme i gang så snart som mulig.
Økning i trafikken, men ingen planer om større utbedringer
Johannessen forteller at Statens Vegvesen har sett en økning av trafikken på Hamningbergveien og at kjøretøyene nok har blitt større.
– Dette sliter på vegen. Pr. i dag foreligger det imidlertid ingen planer om større utbedring av vegen, men det vil bli gjort endel tiltak i år, sier hun.
Det skal likevel gjøres en del mindre utbedringer i løpet av sommeren.
Blant annet er det planlagt reparasjon av en del større skader i dekket, noe grøfting og stikkrennearbeider som i første omgang vil bli utført i Barvikmyrområdet. I tillegg vurderes tiltak på ferist i Sandfjord og noe utskifting av skilt langs vegen og på betongbruene som i dag har dårlige markeringsskilt.
– I tillegg vil det bli gjort utbedringer på Næringselv bru og Østerelv bru. Sandfjordelv 2 bru er planlagt skiftet. I utgangspunktet vil dette skje i inneværende år, forteller Johannessen.
Hun sier de håper å komme i gang med en del tiltak så fort som mulig, og fortsette utover sommeren. Noen tiltak som kan medføre stengt veg i perioder vil de måtte vurdere å ta etter sommersesongen.
Det ble forøvrig ble det gjort utbedringer på Sandfjordelv bru og Vesterelv bru i 2016, og i 2018 ble det gjort tiltak på Østerelv bru, opplyser Johannessen.
– Hamningbergveien tilfredsstiller ingen krav med hensyn til trafikksikkerhet
Blant de mange som har reagert på den dårlige veistandarden er Thorleif Isaksen. I et leserinnlegg spør han om det er slik vi ønsker at turistene fra nær og fjern skal oppleve en av våre Nasjonale Turistveger. – Må det skje en ulykke før veien utbedres? Hvem har ansvar dersom det går riktig galt?, avsluttet han sitt innlegg.
Når Østhavet spør Statens Vegvesen om trafikksikkerheten god nok på Hamningbergveien, får vi dette til svar:
– Fv 341 Hamningbergveien tilfredsstiller ikke alle krav med hensyn til trafikksikkerhet ut ifra dagens standard. Vegen er smal og har krappe uoversiktlige svinger, fjell tett inn på vegen, ingen rekkverk eller øvrig sikring samt dårlig vegdekke (både mht kanter, spor osv), sier Yvonne Johannessen, prosjektleder i Statens Vegvesen avd. Finnmark.
Dette til tross for at Hamningbergveien altså er en del av Nasjonale Turistveger, opplever en økning i trafikken og promoteres verden over som en attraksjon i seg selv.
Det har ikke lyktes Østhavet å få en kommentar fra Nasjonale Turistveger.
Hva er Nasjonale Turistveger?
På nettsidene til Nasjonale Turistveger kan man lese at attraksjonen Nasjonale turistveger er 18 kjøreturer gjennom vakker norsk natur der opplevelsen forsterkes med nyskapende arkitektur og tankevekkende kunst på tilrettelagte utsiktspunkt og rasteplasser. Fra 1994 til 2029 skal det satses 4,6 milliarder kroner på denne turistattraksjonen.
- Vegfarende turister skal få opplevelser som frister til lengre opphold og flere besøk.
- Norge skal gjøres til et enda mer attraktivt reisemål som bidrar til å styrke næringslivet og bosettingen i distriktene.
- Statens vegvesen har ansvaret. Oppdraget gitt av Regjeringen og Stortinget.
- Til sammen skal det investeres 4,6 milliarder på satsingen, som blant annet involverer 10 fylkeskommuner, 64 kommuner og lokalt næringsliv.
- I 2023 skal Nasjonale turistveger stå fram som en fullverdig attraksjon med vel 200 rasteplasser og utsiktspunkt langs vel 2000 km veg. 50 prosjekt inngår i videreutviklingen av attraksjonen fremover mot 2029.
- Innovasjon Norge og Utenriksdepartementet er viktige samarbeidspartnere i arbeidet med å markedsføre de Nasjonale turistvegene for å øke kjennskapen til Norge, norsk natur og kultur.
Videre kan man lese at suksessen og verdien er avhengig av hvordan rasteplassene, utsiktspunktene og de 18 strekningene blir driftet, vedlikeholdt og tatt vare på.