Finnmark fylkeskommune sendte nylig brev til Vardø kommune med beskjed om at de ikke kunne gi innspill til høringen på grunn av manglende informasjon. Dette var eneste instans som hadde problemer med høringen.
Alonza Garbett, arkitekt og byggesaksbehandler i Vardø, sier fylket var de eneste som fant problemer med høringsbrevet som gikk ut til syv forskjellige instanser.
Beror muligens på misforståelser
Vardø kommune sendte moloplanene ut på høring for å få klargjort om det ville være nødvendig med en ny detaljert reguleringsplan, eller om en slik utbygging kunne gjøres gjennom lokale planer og vedtak. Kort sagt: Trenger vi en detaljert reguleringsplan eller ikke?
«Vardø kommune ved planavdelingen (planmyndigheten), mener at et slikt tiltak passer innom det nåværende regulerte formålet for havneområdet», skriver kommunen i høringsbrevet og ville bare forsikre seg om dette var korrekt.
Dette ville ikke fylkeskommunen svare på og sendte brevet i retur med følgende melding:
«Finnmark fylkeskommune har ikke kapasitet til å behandle areal- og plansaker før all nødvendig informasjon foreligger. Vi kan ikke gi innspill til høringen på grunn av manglende og uoversiktlig fremstilling i oversendelsen fra dere.»
Med andre ord betyr det at fylket, etter alt å dømme, har misforstått henvendelsen.
100% økning i havna – ingen har opplevd tilsvarene i Finnmark
Fiskeridirektoratet sier i sitt svar på høringen at det er velkjent at forholdene i Vardø havn ikke er spesielt gode, og at de forstår at man ønsker å forbedre liggeforholdene for de nye småbåtene.
– En gjennomgang viser at antall merkeregistrerte fartøy i Vardø har økt med 100 % de fire siste årene – fra 50 fartøy i 2014 til 100 fartøy i 2018. Økningen utgjøres hovedsakelig av fartøy under 10 meter, men det har også vært en økning i lengdegruppen 10 – 10,99 meter. Ingen andre Finnmarkskommuner har opplevd en tilsvarende økning. De som kommer nærmest er Nordkapp, Porsanger og Gamvik som alle har hatt en økning på om lag 40 % i det samme tidsrommet, skriver Fiskeridirektoratet.
Videre sier de at fiskerinæringen er en av grunnpilarene i Vardø-samfunnet og at forbedring av havna vil være en investering for fremtiden.
– Vi mener imidlertid at fartøy under 10 meter er lite egnet som fiskefartøy i havområdene utenfor Vardø som relativt ofte er preget av dårlig vær og grov sjø. Fiskeridirektoratet region nord mener derfor at Vardø kommune bør prioritere fartøy over 10 meter eller eventuelt tiltak som kommer alle fiskerne/fartøygruppene til gode. For eksempel stenging av moloåpningen i Vardø havn under dårlig vær og bygging av et moderne serviceanlegg for fiskere, avslutter seksjonssjef Otto Andreassen og seniorrådgiver Stig-Arne Andreassen.
Det haster med byggestart
Vardø kommune ønsker roligere indre havneforhold og en utvikling av området. For å oppnå dette er det viktig å etablere en ny molo i den indre havnen, skriver kommunen. Hensikten med planen er å skape en indre fiskerihavn som er egnet for mindre fartøyer opp til 10 meter.
I 2017 ble det laget et forprosjekt for indre molo i Vardø havn. Moloen var kostnadsberegnet til 10,3 millioner kroner, og etter en godkjent søknad om tilskudd til Kystverket, fikk Vardø kommune bevilget 5,1 millioner kroner til prosjektet. Men det haster å komme i gang.
Utbygging av moloen i indre havn må realiseres i 2019, for at Vardø kommune skal få tilskuddet fra Kystverket.
I månedsskiftet april/mai skal man gå i gang med prøvekjøring av moloen i en 3D-modell, slik at man får et bedre bilde på hvordan moloen vil påvirke de indre havneforholdene og de berørte parter.
Med alle søknader som skal skrives og sendes, og ikke minst godkjennes, er det knapt med tid.
Per i dag prioriteres havna i følgende rekkefølge, ifølge Alonza Garbett: 1. Indre molo. 2. Mudring av havna og 3. Ytre molo.