En sjeté som beskytter moloåpningen med tilhørende kai og flytebrygge skal på plass i Kiberg havn i løpet av året. I tillegg har Kystverket satt av penger til mudring av innseilingen til havna, slik at den blir dypere. Men før jobben kan gjøres, må Fylkesmannen godkjenne planene.
De siste årene har fiskerihavna i Kiberg hatt økt aktivitet med flere tilreisende båter som fisker fra bygda, i tillegg til en stabil hjemmeflåte. Behovet for utbedring av innseilingen og flere liggeplasser for fiskeflåten er stort. Moloåpningen har blitt grunnere på grunn av at sjøen har ført inn store sandmasser over flere år. Dette har ført til at større kystfiskebåter nærmest tar i bunnen på fjære sjø.
Store investeringer
Da statsbudsjettet for 2019 ble vedtatt av Stortinget, fikk havnene i Vardø 6,5 millioner over statsbudsjettet. En del av pengene skal gå til opprustning av fiskerihavna i Kiberg. Fra før av har Vardø kommune bevilget to millioner til en sjeté som skal skjerme innløpet til havna. Ny flytebrygge og kai ble i høst anslått til å koste tre millioner kroner, hvorav 50 prosent av utgiftene skal dekkes over statsbudsjettet.
Da statsbudsjettet for 2019 ble vedtatt av Stortinget, fikk havnene i Vardø 6,5 millioner over statsbudsjettet. En del av pengene skal gå til opprustning av fiskerihavna i Kiberg. Fra før av har Vardø kommune bevilget to millioner til en sjeté som skal skjerme innløpet til havna. Ny flytebrygge og kai ble i høst anslått til å koste tre millioner kroner, hvorav 50 prosent av utgiftene skal dekkes over statsbudsjettet.
– Der den gamle produksjonskaia lå, skal det fylles opp med muddermasse, som vil bli tatt fra moloåpningen. Vardø havn har en avtale med Kystverket om mudring. Det skal bygges en sjeté som skal påbygges en plankevegg, slik at den kan brukes til kai. Da vil det bli en kai på rundt 30-40 meter, sier havnesjef Ingolf Eriksen.
Havnesjefen påpeker at det kan bli en forlengelse på 15 meter, men at det vil bli en totalvurdering utfra kostnadene.
Venter på godkjenning
I tilknytning til denne sjeteen skal det også anlegges en flytebrygge på 25 meter.
– Dette betyr flere liggeplasser enn det er i dag. Videre vil det åpne seg muligheter for å bygge buer og bygg for bruk og utstyr på sjeteen, sier Eriksen.
Planene skal gjennomføres i løpet i av 2019, men før havnevesenet og Vardø havn kan ta fatt på arbeidet i havna må planene godkjennes av Fylkesmannen i Finnmark, da det er de som avgjør om det skal gis tillatelse til å fylle ut masser i havna og mudre.
– Kystverket har søkt Fylkesmannen om mudring og utfylling. Når dette er godkjent av Fylkesmannen, vil arbeide starte opp, sier Eriksen.