Skal lage merkevare med reisemålsprosessen


Onsdag i forrige uke inviterte kommunen til åpent møte om reisemålsprosessen som skal gjennomføres. I løpet av sommeren skal en strategi være klar.
Prosjektet ble presentert av Vardø Næringsforening ved Gry-Anita Kristiansen og Vardø kommune ved Ines Zebib Bredesen. Rundt 12-15 personer deltok på det åpne møtet i Valhall.
Skal lage en merkevare
Målet med reisemålsprosessen er å lage en merkevare og reismålsstrategi som skal styrke og skape vekst for reiselivsnæringen og handelsstanden i kommunen. Vardø kommune er prosjekteier, Vardø næringsforening er prosjektkoordinator og Ann-Jorid Pedersen, rådgiver i Mimir, er prosjektleder.
I løpet av sommeren 2019 skal det foreligge en ferdig strategi, og deretter skal det gjennomføres tiltak i henhold til denne.

Se til Svalbard
Svalbard skal være en av de som lyktes best med reisemålsprosessen, og kan dermed være et av reisemålene Vardø kan lære mest av.
Ifølge NHO Reiseliv/Nord-Norge omsatte reiselivsnæringen i Nord-Norge for 18,3 milliarder i 2016 og sysselsatte da rundt 15500 personer. Av dette var det kun 2,5 milliarder som var omsatt i Finnmark med sine 2300 sysselsatte. Troms og Nordland omsatte for henholdsvis 6,3 og 9,5 milliarder.
Interessen for nisjer i markedet øker. Opplevelser står høyt i kurs, og såkalt adventureturisme ser ut til å ta over for volumturisme.
Vinterturismen har også tatt av enkelte steder, men det er store forskjeller og mange har fortsatt ikke tatt tak i denne muligheten.
Hvorfor Vardø og hva vil vi med turismen her?
Deltakerne på det åpne møtet diskuterte en rekke spørsmål rundt turismen i Vardø.
Hvorfor trenger vi tilreisende gjester? Hva ønsker vi reiselivet skal gjøre for oss. Hva ønsker vi reiselivet IKKE skal føre med seg? Hva har vi i Vardø, hvilket budskap og verdier ønsker vi å dele med turistene og hvilke nye opplevelser kan vi utvikle her?
Onsdagen ble brukt til diskusjoner for å få innspill til styringsgruppen som skal jobbe videre med prosjektet.