Avgiftene ved havnene økte i 2019. Dette ble vedtatt av bystyret før jul. Grunnen er at det tas store investeringer på flytebrygger, bølgemolo og andre prosjekter i havnene i kommunen.
Vederlag for flytebrygger, kjøretøy og strøm økes med 12%, øvrige vederlag og anløpsavgift økes med 3%. Husleie økes i takt med prisindeksen. Vederlag for fortøyning og personbefordring med havnebåt økes ikke.
Kostnader i forbindelse med nye flytebrygger og oppgradering av strøm til flytebryggene er bakgrunnen for økningen av vederlag for disse med 12%. I tillegg foreslås takstene for utleie kjøretøy økt med 12%.
Mindre inntekter
Investeringer i en flytende bølgebrytermolo i 2018 vil nok gi økte kaivederlag
i 2019, anslår Vardø havn. Det har vært nedgang i turisttrafikken ut til
Hornøya inneværende år, som følge av stengt vei til fyret og økt konkurranse.
Det har også de to siste årene vært økte kostnader til flytebryggene som
benyttes i samband med personbefordring til Hornøya.
– Når inntektene i tillegg blir mindre, må dette dekkes opp i den grad det er mulig. Passasjervederlag for bruk av bryggene til personbefordring økes fra 30 til 40 kroner per passasjer. Det er bare to år siden pris for befordring av passasjer ble økt og vi har tidligere foretatt en økning cirka hvert fjerde år. Men også utfra andre hensyn vil det ikke være riktig å øke prisen for 2019. Det er økning i antall transport av mannskaper ut til skipsfarten som trafikkerer utenfor Vardø med havnebåten «Hornøya». Det forventes ytterligere økning i 2019. Varevederlag vil i 2019 også øke noe, da det vil bli økning i gods i forbindelse med fiskeriene og anleggsvirksomhet, påpeker havnesjef Ingolf Eriksen.
Nedgang i skipsekspedisjonen
På drift av skipsekspedisjon er det svikt i transportinntektene, som følge av at det er mindre kjøring i samband med islevering. Inntektene tilknyttet Nor-Lines er også dalende, som følge av mindre stykkgods. Derfor er det nødvendig å øke takstene for kjøring i og utenfor kommunen.
For øvrige vederlag er det foreslått en økning på 3%. Dette skal kompensere for lønnskostnader og andre driftskostnader. Økningen er også foreslått for øvrige vederlag med unntak av personbefordring Hornøya, vederlag fortøyning og husleiene som justeres etter konsumprisindeksen. At vederlag for fortøyning ikke økes har sammenheng med at havnene ønsker å stå samlet i forhandlinger om nye priser og det vil være feil å da forta en økning.
Når det gjelder nivået på anløpsavgift og øvrige vederlag er det midt på treet sammenlignet med andre havner i region.