To samtidige brudd i nettet var årsaken til feilsituasjonen i Finnmark i november. Telenor erkjenner ansvaret for å unngå slike hendelser, og vil gjennomgå rutinene for å forhindre en lignende situasjon. Samtidig mener Telenor at selskapet har gode rutiner for å sikre kvalitet og redusere risiko under arbeid på infrastrukturen, skriver Telenor i en pressemelding.
Mandag leverte Telenor en omfattende rapport til Nasjonal Kommunikasjonsmyndighet (NKOM) i forbindelse med kabelbruddet og feilsituasjonen i Finnmark 28. og 30. november. Bruddene kollapsen i kommunikasjonen på land og til vanns kom bare 11 måneder etter Vardø Radio ble lagt ned – av nettopp Telenor.
Arbeidet var ikke meldt inn
Sjøkabelbruddet oppsto mellom Hammerfest og Gjesvær 28. november kl. 20.00. Den andre feilen oppsto i forbindelse med planlagt arbeid med å styrke infrastrukturen i Finnmark. Det ble i forbindelse med dette arbeidet utført en feilkobling som medførte brudd fra Vadsø mot Vardø. Grunnet sjøkabelbruddet lenger vest, ble konsekvensen nå et dobbeltbrudd mellom Gjesvær og Vardø. Dobbeltbruddet varte i drøye fem timer, før feilen i Vadsø ble rettet.
Arbeidet var, ifølge Telenor, ikke meldt inn i henhold til Telenors prosedyrer. Det var derfor ikke inkludert i risikovurderingene som ble gjort rundt sjøkabel-bruddet og sårbarheten som var kjent på dette tidspunktet.
Gjennomgår regler og rutiner
Telenor hevder i pressemeldingen at de har en veletablert prosess for å sikre kvalitet og redusere risiko under arbeid på infrastrukturen.
– Prosessen innebærer at det skal registreres hver gang det skal utføres arbeid på Telenors nettelementer. Dette er formidlet til alle som utfører oppdrag i Telenors nett, skriver Telenor.
– Telenor vil på nytt gjennomgå regler og rutiner for arbeid i nettet for ytterligere forsøke å begrense muligheter for feiltolkning, sier Bjørn Ivar Moen, fungerende leder i Telenor Norge.
Telenor vil blant annet sikre at prosessen og rutiner for planlagt arbeid i nettet blir fulgt.
– Hvis planlagt arbeid i Vadsø hadde vært registrert i henhold til gjeldende prosedyre ville arbeidet blitt stoppet, eventuelt feilen rettet i løpet av meget kort tid, understreker Moen.
Telenor hevder de jobber kontinuerlig med å forbedre infrastrukturen i Finnmark. Arbeidet som pågår vil begrense konsekvens av dobbeltfeil og redusere risiko for at dette oppstår.
Tidslinje
28.11 kl. 20.00: Brudd oppstod mellom Måsøy og Gjesvær.
29.11 kl. 13.09: Brudd identifisert i sjøen 6 km utenfor Gjesvær.
29.11 kl. 16.40: Basestasjon Gjesvær fikk reservestrøm. Mobiltjenesten Gjesvær gjenopprettet.
30.11 kl. 15.15: Nytt brudd oppstod i Vadsø. Det var da dobbeltbrudd i området mellom Hammerfest og Vadsø. Mobildekning og bredbånd var nede i Gamvik, Vardø, Berlevåg og Båtsfjord, og det meste av området var uten telekommunikasjon.
30.11 kl. 20.30: Montør gjenopprettet feilkobling i Vadsø.
09.12 kl. 12.00: Arbeidet med å skjøte sjøkabel ble påbegynt.
10.12 kl. 06.00: Feilen på sjøkabel ble rettet.
Hva var det vi sa?
Lenge før Vardø Radio ble nedlagt av Telenor, med staten i ryggen, ble det advart mot hva det kunne medføre. Midt i dramatikken sendte en fiskebåt ut nødmelding, men så mistet de all kontakt med kystradiostasjonen. For det var ikke bare internett og telefon som forsvant. Kanal 16 (den internasjonale nødkanalen) ble også rammet av den sårbare infrastrukturen til Telenor. Takket være en russisk tankbåt fikk guttene på «Øyaværing» beskyttelse mot været og den tunge sjøen.
Tidligere ansatt ved Vardø Radio, Roger Sund, var tidlig ute med velrettet kritikk.
– Sist dette skjedde satt jeg på jobb på Vardø Radio. Den gang hadde vi en viss kontakt med livet på havet. Nå er radioen nedlagt og det er null kontakt, og båtene der ute er i stor fare. Nå passer det godt med et «hva var det vi sa», skrev han mens dramatikken pågikk.
Han skrev videre at ett av kriteriene for å legge ned Vardø Radio var lovnad om økt redundans, men siste fredag i november ble noen så absolutt avslørt og tatt med «buksene på anklene».
Som Sund påpekte er det uvesentlig hva som var årsaken til kollapsen.
– Problemet og det skandaløse er at Telenor ikke sørger for å gjennomføre den lovte styrkingen av redundansen til Finnmark! Dette vil skje igjen, enten det er menneskelig feil eller brudd, både til lands og til havs. Absolutt ingenting er feilfritt, minner Sund om.
Skipper på «Øyaværing», Christoffer Brox, skrev på Facebook at hans abonnement hos Telenor er sagt opp, og han tilbød en pils til hver person som avslutter sitt Telenor-abonnement.
Brox hadde også en klar beskjed til Telenor Kystradio: Ta dok sammen!!