Østhavet
2 minutter lesetid

En politikk for å fortrenge

Regjeringen snakker varmt om bosetting, beredskap og næringsliv i nord. Likevel mister Vardø nå sin siste fungerende forbindelse til hovedstaden. Når kveldsruta til Kirkenes forsvinner, brytes kjeden Oslo–Kirkenes–Vardø. Da blir reiser som før tok én dag, til turer som krever overnatting. Dette rammer både arbeidsliv og familier.

Saken fortsetter etter annonsen

Ordlyden om «strategiske regioner» klinger hult når pendlere og turister blir stående igjen på Kirkenes lufthavn. De må se Widerøe-flyet til Vardø gå uten dem. Norwegian endrer rutetider. SAS svarer ikke. FOT-regimet binder hender og føtter, hevder Widerøe. Ingen ser ut til å ha ansvar for helheten.

Slik skaper man ikke tilstedeværelse i nord. Man skaper avstand. Man tvinger pendlere til bussturer på fire timer og skyver turister til andre reisemål. Man gjør arbeidsreiser upraktiske og dyrere. Dette skjer samtidig som regjeringen hevder at beredskap og bosetting i Øst-Finnmark er nasjonale kjerneinteresser.

Det finnes ingen tydelig plan for samferdsel i regionen. Ingen samordnet strategi for rutetider, forbindelser eller samfunnskritiske behov. Vardø faller mellom alle stoler, igjen.

Hvis regjeringen virkelig vil sikre bosetting og beredskap i Øst-Finnmark, må ordene følges av handling. Kartet må tegnes på nytt. Korridorene må åpnes. Og Vardø må regnes med.