I ukens avis ser vi at fiskerne, ordføreren og havnesjefen er svært bekymret for beredskapen på havet. De mener det haster med å få gjort noe med dette. De siste månedene har dette vært en aktuell debatt. Flere alvorlige hendelser på sjøen, har aktualisert spørsmålet om at beredskapen er manglende. Heldigvis har det gått bra. Fiskebåter i havsnød har fått hjelp. Men flere av hendelsene har vært svært alvorlige. Fiskerne spør seg om det må gå svært galt, før sjøsikkerheten blir tatt alvorlig. I havområdet utenfor Vardø er det økt fiskeriaktivitet, og det er spesielt den minste flåten som øker. Det er på høy tid at saken settes på agendaen blant regionale og sentrale politikere, og i media.
Ordfører Ørjan Jensen og havnesjef Ingolf Eriksen har tatt
opp spørsmålet med Redningsselskapet. De ber selskapet om å stasjonere en båt i
Vardø. Redningsselskapet deler bekymringene. Selskapet har i dag stasjonert to
båter i Øst-Finnmark. På et møte mellom fiskere, havnesjef og sentrale
direktører i Redningsselskapet kom det frem at også Redningsselskapet mener det
er behov for flere ressurser i Øst-Finnmark. Selskapet peker på at det er økt
trafikk på havstrekningen og at området som skal dekkes er enormt.
Redningsselskapet har et ønske om å sette en til båt helt i øst, enten i Vadsø
eller Vardø. De ber politikerne i Øst-Finnmark jobbe sammen for å få staten til
å finansiere flere ressurser til drift av en båt.
Direktør for sjø, Tobias Bang Hansen, sier at det ikke er en løsning for dem å flytte på ressurser fra Båtsfjord til Vardø. Ordføreren og havnesjefen ønsker gjerne at det skjer. I alle fall midlertidig. Ordføreren viser til tall over hendelser i havet utenfor Vardø og i Varangerfjorden.
Redningsselskapet er en frivillig organisasjon som finansieres av medlemsarbeid og pengegaver, i tillegg til at staten kjøper redningstjenester. Spesielt i nord er statlig finansiering til drift av båter svært viktig. Flytting av ressurser fra en kommune til en annen, betyr bråk og vondt blod mellom kommuner. Slike konflikter kan føre til at alt av tverrpolitisk samarbeid mellom nabokommuner er ødelagt for mange år fremover. Se på konflikten mellom Hammerfest og Alta i sykehussaken. Ikke alle avgjørelser er basert på bare tall. Mye taler for at det beste ville vært at sykehuset i Vest-Finnmark lå i Alta, spesielt utfra værmessige forhold og en stabil flyplass. Men politiske avgjørelser er en balansegang mellom hva som tjener flest mennesker og geografi.
Det viktigste for å få plass beredskapen, er å synligjøre utfordringene for myndighetene. Stortinget og regjeringen har det overordnede ansvaret for å ivareta sikkerheten til folk. Det gjelder også fiskerne. Redningsselskapet med sin kompetanse, vil være en viktig leverandør for å påvirke politikerne sentralt. Selskapet har en historie og en kompetanse, og en spesiell plass i hjertene til folk langs kysten. Dersom Vardø retter alt ansvar mot selskapet, kan en skyte seg selv i foten ved at all politisk samarbeid for å få plass bedre beredskap smuldrer opp gjennom en regional krangel som fører til at tingenes tilstand består.
Magne Henriksen