Siden 2018 har Vardø næringsforening gjort en stor jobb med å synliggjøre mulighetene for reiselivet i kommunen. Foreningen har involvert aktørene i reiselivsnæringen gjennom en grundig prosess. En utarbeidet reisemålsstrategi er nå ferdig utarbeidet. Dette vil være et viktig verktøy for kommunen når det gjelder satsing på reiseliv. Reiselivet er en av hovedprioriteringene til kommunen i næringsutviklingen.
Bakgrunnen er at Vardø Næringsforening i starten av 2018 tok en aktiv rolle i oppgaven med å få i gang Innovasjon Norges reisemålsprosess for Vardø kommune. Dette ble gjort for å styrke fremtidens reiseliv, og ta en medbestemmende rolle i reiselivsutviklingen i regionen.
Bystyret vedtok i desember 2018 at prosjektet «Reisemålsutvikling for Vardø kommune» skulle igangsettes. Vardø Næringsforening fikk i oppdrag å igangsette, skaffe fullfinansiering og styre prosjektets første og andre fase som prosjektansvarlig. Prosjektleder i næringsforeningen har vært Gry-Anita Kristiansen. Innovasjon Norge og Vardø kommune bekostet halvparten hver av strategifasen, til sammen 400 000 kroner.
Før igangsetting av prosessen, høsten 2018, ble det gjennomført et åpent møte for å informere om prosjektet, tidsplanen og rekruttering av deltakere til styringsgruppa. Nord-Norsk Reiseliv AS og Innovasjon Norge var til stede for å bidra. Møtet samlet store deler av næringen. På dette møtet ble det dannet en styringsgruppe på 10 personer. Styringsgruppa har både hatt privatpersoner, gründere, reiselivsbedrifter, museumsansatte, samt andre tilknytter skole, utdanning og offentlig virksomhet som medlemmer. Dette var bevisst for å sikre tilstrekkelig bredde og forankring.
En utarbeidet reisemålsstrategi er nå ferdig utarbeidet. Bystyret har nå behandlet planen. Politikerne har vedtatt at reisemålsstrategien skal implementeres og forankres i det kommunale planverket, og at strategien brukes aktivt i saker som berører reiselivet fremover. Gjennom årene lages det mange planer, og mange av dem havner ofte i en skuff og blir liggende der. Dette bør ikke skje med reiselivsstrategien.
Magne Henriksen