Denne uken kunne folk i Vardø og Kiberg glede seg over at solen er tilbake. Tradisjonen er slik at kommandanten ikke fyrer av solsalutten før hele skiva vises over horisonten, men onsdag fikk endelig ungene på skolen solfri, idet skuddene kom fra Vardøhus. Det betyr at det går mot lysere tider. Vardø by har da også det positive slagordet «Cedant tenebræ soli», som betyr at mørket må vike for solen.
For tiden råder det optimisme i kommunen. Mye går i riktig retning. Nylig presenterte NAV ledighetstallene for desember. I alt var det 30 ledige i kommunen like før årsskiftet. Vardø ligger nå omtrent på snittet i landet og Finnmark når det gjelder antall arbeidsledige.
Dette gjenspeiles i næringslivet. Nye butikker er etablert, og i fiskeriene er det optimisme. I fjor ble det landet mer fisk over kai i kommunen enn det har blitt gjort på mange år. En må tilbake til 1990-tallet før en finner et større kvantum. Antallet fiskere og båter av ulik størrelse har økt betraktelig på får år. Nå arbeides det med en ny, offensiv havneplan, og lokalpolitikerne jobber intenst for at den neste store investeringen i fiskerihavner, må skje her. Nesten samtlige havner på finnmarkskysten er oppgradert og har gode havneforhold. At Vardø har fått tilført mer fisk fra fremmedflåten, skyldes ikke havneforholdene i byen. Vardø er viden kjent i fiskerimiljøene for å ha den verste havna i Nord-Norge. En kan takke nærheten til fiskefeltene for at den tilreisende flåten velger å være stasjonert her.
Kommer en ny ytre molo på plass, vil dette kunne bidra til enda flere etableringer av både fiskebåter og landindustri. Ordfører Ørjan Jensen sier at en av de viktigste jobbene som pågår nå fra politisk hold, er å synliggjøre mulighetene og optimismen i kommunen, slik at en ytre molo i Vardø blir prioritert på Nasjonal Transportplan (NTP). Denne planen skal inkludere statens hovedprioriteringer innen samferdsel de neste ti årene.
Kystverket har allerede igangsatt et forprosjekt når det gjelder ytre molo i Vardø havn. Ved årsskiftet overtok den nye fylkeskommunen ansvaret for havnene i Finnmark og Troms. Dette skal være blant de nye oppgavene regjeringen tilfører de nye regionene. En får håpe at dette ikke bremser opp det viktige arbeidet som til nå har blitt ivaretatt av Kystverket, og at viktige fiskerihavner ikke blir en kasteball blant fylkespolitikerne. Kostnaden for en ytre molo i Vardø, er anslått til å ligge på 100 til 150 millioner. Det er tross alt en liten investering for storsamfunnet, men det betyr enormt mye for utviklingen i Vardø og for fiskerinæringen generelt.
Magne Henriksen