Den siste tiden har havneutvikling i kommunen vært på dagsorden. Mange er utålmodige og mye tyder på at utvikling av fiskerinæringen og infrastrukturen i havnene, vil bli en av sakene i den kommende kommunevalgkampen. Men det må også trekkes frem at det er gjort store investeringer i havner i Vardø kommune de siste årene. Både kommunen, Vardø havn og staten har bevilget penger til viktige tiltak. Selv om det av og til tar lengre tid enn man ønsker, skjer det også merkbare ting. I statsbudsjettet for 2019, ble det avsatt 6,5 millioner kroner. Penger som skal brukes på flere tiltak i samtlige havner i kommunen. Det er langt fra nok, og oppfatningen blant oss som bor på kysten er at havnene er såpass viktig infrastruktur for næringsliv, befolkning og landet som helhet, at satsingen burde vært større.
Selv om potten burde vært større, bør en trekke frem at pengene anvendes godt. For Kiberg sin del betyr satsing en stor opprustning av havna. Det er etterlengtet. Nå kommer det snart på plass ny kai, flytebrygge, mudring og skjerming av båter for vær vind. For Kiberg er dette svært viktig, da aktiviteter og næringer der i hovedsak er tilknyttet havna. Havna er tyngdepunktet i Kibergs næringsliv.
I dag er det Kystverket som har ansvaret for havnene, en kompetanse som er unik i landet. Derfor er det knyttet en viss usikkerhet når de regionene etterhvert skal overta ansvaret. Det fryktes at den helhetlige tenkningen omkring havneinfrastruktur vil smuldre bort og bli stykkevis og delt. Kystbefolkningen bør derfor følge godt med, slik at pengene som havnene trenger ikke havner på andre viktige områder regionene skal ha ansvaret for. Staten må fortsatt ha et godt overblikk her. Havner er viktig nasjonal infrastruktur for kystnasjonen Norge. Ja, kysten er kanskje vårt fremste konkurransefortrinn internasjonalt. Havnene må ikke bli en kasteball i tautrekkingen mellom byer, fiskevær og tettsteder. Det er ikke alltid slik at befolkningstall skal avgjøre hvilke havner det skal satses på.
Magne Henriksen