Økt virksomhet av olje og gass i tilknytning til feltet Goliat utenfor Sørøya og utbyggingen av det store LNG-anlegget på Yamal i Russland, har ført til økt transport av petroleum i havområdene i nord. I årsrapporten for 2018 «Petroleumstransporter innenfor norsk og russisk rapporteringspliktig område» utarbeidet av Vardø sjøtrafikksentral, NOR VTS, viser at både frakt av olje og gass, samt risikofartøy øker kraftig fra 2017 til 2018. Som vi tidligere har skrevet er det kommet flere store isbrytere, mens flere rer på bestilling. Disse brukes til frakt av LNG-gass fra anlegget på Sabetta på Yamal i Russland.
Nå er store containerskip i stand til å gå gjennom nordøstpassasjen. I 2018 la sjøtrafikksentralen spesielt merke til Containerskipet MV Venta Maersk som gikk fra Sør-Korea til Bremerhaven. Dette skipet kan gå gjennom en meter tykk is. Ny teknologi og mildere klima kan altså føre til at denne ruten vil bli viktigere og viktigere. Istedenfor å transportere varer gjennom Suez-kanalen og videre til Europa kan store skip nå gå den nordlige ruten, som sparer enormt med tid. Det ventes at trafikken her vil øke i tiårene som kommer.
Da Vardø Sjøtrafikksentral ble etablert i 2007 hadde sentralen langt færre oppgaver enn den har i dag. Vardø har ansvaret for å overvåke skipstrafikken i den norsk-økonomiske sonen fra grensen til Sverige og helt til den russiske grensen, samt sonen utenfor Svalbard og jan Mayen. I tillegg til at analysesenteret der bidrar til å bistå andre offentlige aktører som blant annet tollvesenet. Det er sentralen i Vardø som beordrer ut kystvaktskipene til områder det skulle være behov for skipet. Norge har systematisk bygget opp kompetanse og systemer for å hindre store og alvorlige miljøkatastrofer til havs. Fra 2011 ble det innført en ny leie for store skip, risikotransport og slepetransport langt fra kysten. Tidligere gikk skipene nær den norske kysten, nærmest innenfor holmer og skjær. Den nye transportleien har ført til at det kan settes inn sikkerhetstiltak dersom skip skulle få problemer, som for eksempel tiltak mot forurensing.
Rapporten fra sjøtrafikksentralen viser at det var helt riktig få plass en hovedsjøtrafikksentral som overvåker trafikken på en god måte i norsk-økonomisk sone. Økt petroleumsvirksomhet i våre havområder krever god beredskap. Dersom man skulle finne drivbare petroleumsfelt i havområdene i den norske delen av Barentshavet, vil det føre til ytterligere mer transport av olje og gass.
Magne Henriksen