
Forestillingen er produsert i samarbeid med Festspillene i Nord-Norge, og hadde premiere i Harstad i juni. Forestillingen var helt utsolgt og fikk en veldig god mottagelse. Nå kommer forestillingen endelig hjem til Vardø, hvor det er en del av 10-årsjubileet for Steilneset Minnested.
Scenekunstner og prosjektleder Ida Løken Valkeapää besøkte Vardø for første gang i 2014, og stedet traff henne spesielt og hun tenkte at én dag ville hun gjerne gjøre noe kunstnerisk der. Arbeidet med «HAÍRESIS – Til hvem gir du din sjel?» har pågått siden 2017.
Vardø Damekor medvirker
HAÍRESIS handler om trolldomsprosessene i Finnmark på 1600-tallet, og på scenen står skuespiller Ida Løken Valkeapää og komponist og musiker Tone Åse. Vardø Damekor medvirker i lydmaterialet. Konserten kan beskrives som et assosiasjonsverk, som reflekterer rundt et svært dramatisk kapittel i norsk verdenshistorie, men også rundt vår egen tid.
HAÍRESIS er et samtidsverk med utgangspunkt i historisk materiale fra Varanger. Tittelen kommer fra et gammelgresk ord som betyr et system av idéer, det kan være seg innen filosofi, politikk eller religion. I kristen sammenheng er ordet brukt om «vranglære som kan føre til undergang».
Ida har vært flere ganger i Vardø i løpet av produksjonsprosessen, også sammen med det kunstneriske teamet. I 2019 gjennomførte de blant annet en workshop med Vardø Damekor. Det har vært veldig viktig å holde en nær kontakt til stedet der historiene faktisk utspilte seg.

På scenen
Ida Løken Valkeapää er scenekunstner og skuespiller med base i Tromsø. Hun lager forestillinger som ligger i krysningsfeltet mellom fortellerteater og konsert, ofte med utgangspunkt i historisk materiale. Hun samarbeider med musikere som jobber med elektronisk lyd, fordi hun opplever at det er lyden av vår tid.
Tone Åse er improvisasjonsmusiker med vokal og sanntids-elektronikk som hovedprosjekt, ansatt som førsteamanuensis ved Institutt for musikk ved NTNU i Trondheim. I sitt stipendiatprosjekt ved NTNU forsket hun på den improviserende vokalistens nye muligheter i møtet med det elektroniske instrumentarium.