Vardø skal ta posisjonen som arnestedet i Nord-Norge. Stedet der alt begynte og der det fortsatt er liv, lyst, ressurser og kampvilje. Dette budskapet skal bidra til turistvekst og mer lønnsomhet i reiselivsnæringen.
Vardø kommune og Vardø næringsforening arbeider med en reiselivsprosess, der målet er å utvikle en strategi for å skape vekst for reiselivsnæringen og handelsstanden. Prosessen skal ende med at det blir utarbeidet et felles rammeverk og felles tiltak for å skape attraktive reisemål. Kulturpilot Gry Anita Kristiansen, som også er leder av Vardø næringsforening, er prosjektansvarlig. Mandag kveld redegjorde hun for prosjektet i bystyret.
Opplevelser
Kristiansen forteller at de gjennom prosjektet har kommet frem til noen områder som skiller seg ut når det skal utvikles reiselivsopplevelser i Vardø. Dette er blant annet havet, naturen, historien, fuglelivet og dagliglivet i byen.
Gjennom prosessen er det definert et mål om at Vardø skal bli Norges mest spennende sted for historiske reiser. Budskapet er at Vardø er arnestedet i Nord-Norge, stedet der alt startet. Vardøs viktigste verdi for reiselivet skal være opplevelsestilbud og kommunikasjon. Byen skal være en arena for allmenndannelse, basert på historie, kultur tradisjoner og lokalt liv, og for dyrking av naturinteresser med fokus på fuglekikking og havbaserte aktiviteter, samt en arena for mestring og livsglede, gjennom kortreist mat, lokale festivaler og sosiale arrangementer.
Støttet av Innovasjon Norge
Reisemålsutviklingen er en prosess i tre faser som utarbeidet av Innovasjon
Norge. Først gjøres det en forstudie og så lages en helhetlig strategi. Den
siste fasen er å gjennomføre strategien i praksis. Det er satt ned en styringsgruppe på 11
personer i forbindelse med reiselivsprosessen. Styringsgruppen skal holde sitt
siste møte i slutten av mai, slik at strategi og tiltaksdel for reiseliv kan
avsluttes før sommeren.
Vardø næringsforening fikk i september 2018 innvilget 200 000 kroner fra Innovasjon Norge til reisemålsprosessen, samtidig som politikerne satte av 200 000 kroner til prosjektet i budsjettet for 2019. Men tiltakene og strategien skal også settes ut i livet av næringslivet og kommunen, eller i en offentlig og privat samhandling. Prosjektansvarlig, Gry Anita Kristiansen, håper Innovasjon Norge og Vardø kommune bidrar med 800 000 kroner (400 000 kroner hver) til gjennomføringsfasen av prosjektet.
Samarbeid gir lønn
Ann-Jorid Pedersen fra rådgivningsfirmaet Mimir AS er leid inn som prosessleder og har ansvaret for å utvikle en masterplan som skal definere hvilken posisjon reisemålet skal ha i markedet, slik at reiselivsnæringen har en felles strategi for å øke omfanget og lønnsomheten innen reiselivet.
Mimir AS har bred erfaring med å utvikle reisemålstrategier, og har blant annet hatt fagansvar for å videreutvikle og oppdatere Innovasjon Norges «Håndbok for Reisemålsutvikling». Rådgivningsfirmaet påpeker at suksesskriteriet for å lykkes, er at reiselivsbransjen trekker i samme retning og arbeider sammen for å utvikle reisemål.
Satser på bærekraftig reiseliv
Vardø skal fortsatt være med i prosjektet «Bærekraftig reisemålsutvikling for Varanger Arctic
Prosjektet har som mål at regionen skal være et reiselivsmål som sikrer at opplevelser og bruk av natur og miljø tas vare på i et evighetsperspektiv.
Bystyret bevilget 50 000 kroner til fase to i bærekraftsprosjektet. Forutsetningen er at Innovasjon Norge medvirker økonomisk. Arbeidet med å få etablert Varangerhalvøya som merkevare under europeiske parker startet i 2013, og er et samarbeid mellom kommunene Båtsfjord, Nesseby, Vadsø og Vardø.
Fortsatt gjenstår det mye arbeid før Varanger Arctic Park er et reisemål som sikrer at natur og miljø ivaretas i et evighetsperspektiv. Prosjektet legger vekt på at reiselivet og kommunene må samarbeide for å ta vare på de unike naturressursene på en god måte for fremtiden.