Vardø museum markerte Samefolkets dag, slik de har gjort i flere år nå. Museet vil løfte frem det samiske i Vardø, fordi de et er en viktig del av Vardøs kulturhistorie. På feiringen deltok barn fra Vardø skole og Vardø videregående skole.
På kysten av Finnmark har det ikke vært slik at samefolkets dag har vært sett på som positivt. Ofte heller mer negativt, og holdningene til det samiske har til tider vært hatsk. At tidligere generasjoner ikke alltid har sett med begeistring på at man trekker frem den samiske kulturarven på kysten, er ingen hinder for at Vardø museum vil gi barn og unge mer kunnskap. Heller tvert imot.
– Man må skjønne sin egen historie. Museet jobber med å løfte frem kulturhistorie. Man kan ikke utelukke det samiske i Vardø. Det er masse kulturminner i landskapet. Det må man lære ungene. De har lett for å ta til seg ting, og er mer åpne for kunnskap. De voksne er mer negativ, sier Maria Bertheussen Skrydstrup.
Hun trekker videre frem «hekseprosessene» som fant sted i Vardø på 1600-tallet. Blant de som ble dømt, pint og drept, var det også samer. Gjenstandene og protokollene fra Vardøhus når det gjelder dette er unikt i verdenssammenheng, fremholder Bertheussen Skrydstrup.
– Varanger museum avdeling Vardø samarbeider med Vardø videregående skole om å løfte frem lokalkunnskapen om vår samiske kulturarv, og der er så mye å snakke om at museet har valgt å lage tre opplegg for formidling for å kunne dekke alle sider som omhandler bare den lokale tilhørigheten til det samiske, forteller hun.
Markering med historie og festmat
Samefolkets dag blei markert på samefolkets nasjonaldag 6. februar. Museet i Vardø har hatt markeringer i flere år, men det er nå tatt inn som et tilbud til hele mellomtrinnet på Vardø barneskole som et DKS tilbud (Den kulturelle skolesekken). 5., 6. og 7. klassetrinn ble invitert til å feire dagen med et besøk på minnestedet for de trolldomsdømte, etterpå gikk alle på kantinen ved Vardø videregående skole (Slogen). Det ble servert mat produsert av elever samt lærere på Vardø videregående skole. Elevene fikk høre om samisk tro om noaide/sjamanisme, offersteder og andre samiske spor vi kan finne i naturen i kommunen, samt at de fikk høre om den siste trolldomsprosessen over Anders Paulsen og hans unike runebomme. På slutten ble det snakket om samiske eventyr og de fikk sett en samisk tegnefilm.
– Museet inviterer en stor gruppe på denne dagen for å kunne gi så mage som mulig eierskap til vår egen historie, ungene er nysgjerrige og ikke minst positive til hele opplegget. Maten slår veldig godt an på disse dagene, og kokken var veldig imponert over at elevene ikke snakket ned maten, men heller spurte etter mer mat, sier Bertheussen Skrydstrup.
Skal gjøres bevisst
Museet er helt i starten med å lage 6. februar til en festdag, men synes det er veldig positivt at barneskolen ønsker en slik markering. På sikt kan elevene bli mere involvert i selve markeringen og kanskje bidra med egne opplegg, påpeker Bertheussen Skrydstrup.
– Vardø har så mange unike historier som vi må huske og ta vare på, det samiske er ingen unntak for vår interesse og fagområder. Vi skal heller gjøres bevisst om dette på likt nivå med andre unike kulturhistorie vi eier, avslutter Bertheussen Skrydstrup.
Den 6. februar er offisiell flaggdag i Norge. Dagen ble første gang feiret i 1993, og er til minne om det første samiske landsmøtet som ble holdt i Metodistkirken i Trondheim i 1917. Dette var første gangen at samene var samlet for å arbeide for felles samiske saker over nasjonalstatsgrensene.