I Østhavet i forrige uke (31. oktober) var det et bilde på side 5, av vraket av et sovjetisk fly på Skagen i Vardø. Den 16. oktober, 1944 gjennomførte den sovjetiske nordflåtens flyvåpen massive angrep mot den tyske konvoitrafikken i Varangerfjorden.
Flyvraket som er avbildet var et Boston bombefly. Det deltok i angrepene mot den tyske konvoitrafikken i Varangerfjorden denne dagen. Besetningen på tre omkom i krasjet.
Tyskerne grov ned likene på krasjstedet og saken ble etterhvert glemt etter at vraket var fjernet. Så i slutten av 1970-årene var et par vardøværinger ute på Skagen for å hente mold. Mens de grov kom plutselig levningene av besetningen til syne. Politiet ble tilkalt og man fant levningene av to mennesker. Levningene ble samlet i en pappeske og plassert midlertidig i kapellet på Steglneset. Senere ble funnet antakelig sendt til Rettsmedisinsk i Oslo for mulig identifisering. Levningene ble til slutt gravlagt på krigskirkegården på Tjøtta i Nordland. Den siste av besetningen ligger muligens fortsatt begravet på stedet på Skagen.
En stor gruppe sovjetiske fly bestående av Douglas Boston A-20G bombefly, P39
Aircobra, Il-2 Sturmovik og Yak9 angrep denne dagen en konvoi nær Ekkerøy.
Ifølge sovjetiske rapporter ble fem Il-2 Sturmovik skutt ned i denne
trefningen. Alle fra 46. flyregiment i Vaienga, det som i dag er byen
Severomorsk.
Angrepene mot konvoien fortsatte utover fjorden. Totalt ble også 7 boston bombefly skutt ned denne dagen, tre i det første angrepet og fire i det neste.
Et Boston bombefly ble skutt ned nær Langbunes/Kramvikområdet. Dette flyet rak i land nær Langbunes.
To Boston bombere ble skutt ned og krasjet i sjøen mellom Kramvik og Storskjæret. I tillegg var det altså dette bombeflyet som krasjet på Skagen. Under dette angrepet på konvoien ble antakelig også to IL-2 skutt ned.
Ved det siste angrepet som skjedde ved Kibergsneset, gikk fire sovjetiske fly tapt.
Et av Il-2 Sturmovik flyene klarte forøvrig å nødlande ved Storvarden, et vrak som vel er kjent av mange. De to besetningsmedlemmene overlevde, og klarte å komme seg til Pumanki på Fiskerhalvøya.
I artikkelen skriver Østhavet forøvrig: “Sør-Varanger ble bombet mye mer enn Vardø, men det gikk mindre utover tettstedet Kirkenes enn Vardø…”
En russisk krigshistoriker som for noen år siden holdt et foredrag om nettopp dette i Vardø, kunne fortelle at Vardø var utsatt for rundt 300 flyangrep mens Kirkenes opplevde omlag 150. Tilsvarende var tallet for Vadsø.
Grunnen til at Vardø opplevde så mange angrep var den at Vardø var utsett som sekundært bombemål. Det var ikke tillatt å lande på sovjetiske flyplasser med bombelast, og de sovjetiske pilotene hadde derfor stående ordre om at når de ikke fikk brukt bombene mot tyske skip og konvoier, så skulle de fly inn og slippe bombene over Vardø. Så det er nok ikke helt riktig som det ble sagt, i forbindelse med 75-årsjubileet, at Kirkenes var utsatt for 328 flyangrep.
Det siste flyet som ble skutt ned i Vardø skjedde forøvrig 29. oktober, to dager før tyskerne forlot byen. Det krasjlandet i østre molo. Bakparten falt i sjøen på utsiden, mens deler av forparten falt ned i vraket av «Uløy» som lå fortøyd på innsiden.
Svein Hågensen, tidligere redaktør i Østhavet