Hva er «Kerak»-kvota? Hvem eier «Kerak»-kvota? Er det noen som vet, eller eier sannheten om den såkalte «Kerak»-kvota?
«Kerak»-historien kan nok vise seg å være litt av et mysterium for mange. Det startet med at MS «Vardøtrål» fikk trålkonsesjon og ble innkjøpt. Etter en tid gikk selskapet konkurs, og et nystartet selskap overtok og kalte tråleren «Vårøy».
«Vårøy» var sidetråler, og ikke veldig effektiv å drifte med. Så den ble solgt eller avhendet. Ikke vet jeg. Men en ny og flott hekktråler med navn «Vårøy» kom til Vardø.
«Vårøy» skulle levere fisk til Fi-No-Tro, Vardø Produksjonslag og P.G. Mathisen i Kiberg. Disse fiskeindustribedriftene var muligens medeiere, sammen med Vardø kommune. «Vårøy» hadde elektriske vinsjer, og eierne var mye plaget med fartøyet. Derfor mener jeg det ble besluttet solgt til Island.
De nevnte fiskeindustribedriftene manglet fremdeles råstoff, så et nytt trålrederi så etterhvert dagens lys. Rederiet fikk navnet Vardø Havfiskeselskap, og med samme eiere som overfor. Selskapet fikk trålkonsesjon og fikk bygget tråleren «Vårberget». Vardø må være uheldig med drift av trålrederier, for den flotte tråleren ble, om jeg ikke husker feil, ganske ny solgt til Island. Men her hadde Vardø også tråleren «Kirkøy» med sin trålkonsesjon i byens portefølje.
Aarsæther-konsernet drev fiskeindustri i Vardø. De hadde faste leveranser av sine blå trålere MS «Varak» og MS «Kerak» som vel var fiskeriregisteret i Ålesund. Plutselig så kom MS «Kerak» til Vardø, fiskeriregistrert i Vardø» F-50-V.
Hvorfor var representanter for Brdr. Aarsæther med til Kristiansund for å overta nybygget MS «Vårberget»? Hva med trålkonsesjonene til «Vardøtrål», «Vårøy» og MS «Vårøy»? Er det naturlig å tro at de ble overtatt av MS «Vårberget»?
Hva med konsesjonen til trålerne «Varak» og «Kerak»? Hva hadde «Kerak» med seg da den vardøregistrert ankom Vardø? Kvota til «Varak», som da vil være strukturkvote? Overtok de konsesjonen til «Vårberget», slik at den kom tomhendt? Det var i tilfelle Aarsæther som eide fartøyet, og Aarsæther som eier kvotene med tilbudsplikt til region. Slik Høyres fiskeriminister Svein Ludvigsen sørget for.
Jeg er ikke så skråsikker mer på noe i sagaen om «Kerak»-kvota. Hvem har rett på hva, og hvem eier hva?
«Kerak» var en Ålesund-basert tråler. Så jeg tror ikke vi skal dele ut noe til hverken åpen eller lukket gruppe, slik det forsøkes blåst opp i sosiale medier.
Jeg tror det må en grundig gransking til, og til tillegg gjøre noe med det vi har mulighet til. Nemlig mulighetene som ligger i kvotemeldingen.
Arnt Jensen