Østhavet
4 minutter lesetid

Gode tall for Vardø havn: Investeringer i Kiberg og bygging av indre molo i Vardø skal igangsettes

Obs! Artikkelen er mer enn ett år gammel.
ORIENTERTE BYSTYRET: Havnesjef Ingolf Eriksen orienterte bystyret om den videre utviklingen i havnene, og viste til at flere prosjekter skal gå som planlagt. Foto: Magne Henriksen

Vardø havn kan vise til gode resultater med et godt overskudd både i 2017 og i 2018. Flere planlagte prosjekter i Vardø og Kiberg vil igangsettes i løpet av høsten. Havnesjefen forventer også at Fylkesmannen starter arbeidet med å åpne og sikre stien på Hornøya i høst.

Saken fortsetter etter annonsen

Vardø havn KF gikk med et overskudd på 1 332 756 kroner i overskudd i 2018, viser regnskapet for foretaket. Selskapet hadde budsjettert med et overskudd på 217 000 kroner.

Bystyret behandlet regnskapet i bystyret juni. Overskuddet skal overføres til ubundne fond. Det kan nevnes at selskapet også i 2017 hadde et godt resultat med overskudd på 1 275 988 kroner.

Økte bryggeavgifter

Under behandlingen av regnskapet var havnesjef Ingolf Eriksen tilstede for å svare på eventuelle spørsmål om økonomien.
Ørjan Jensen i Miljøpartiet De Grønne påpekte at tallene var positive. Han mente at dette viser at man kan tjene penger på å investere i næring og fiskeri.
– Dette er et veldig positivt resultat. Det etableres flytebrygger og strømanlegg. Vardø havn tjener penger selv om man investerer. Investeringene skaper aktivitet. Lønnsom aktivitet. Investeringer kan være lønnsomt, sier Jensen.
Han ville imidlertid ha en forklaring på hvorfor det var nødvendig at bystyret i 2018 vedtok å øke tariffen på bruk av flytebrygger.
– I desember vedtok bystyret å øke satsene på bruk av flytebrygger med 13 prosent. Regnskapet viser at økonomien er under kontroll, selv om trafikken til Hornøya har gått ned, påpekte Jensen.
han ville også vite hva som skjer med Hornøya og den stengte stien til fuglefjellet.

Havnesjefen sier at det var berettiget å øke satsene i 2018, da det var store investeringer i brygger og strømanlegg. Dette for å nedbetale lån og avdrag.

Investeringer
Når det gjelder Hornøya og den stengte stien forteller Ingolf Eriksen at de er i dialog med Statens naturoppsyn og Fylkesmannens miljøvernavdeling. Både Vardø næringsforening og Vardø havn har tatt opp dette spørsmålet med Fylkesmannen. Eriksen sier at utgiftene med å rassikre og sette i stand stien skal dekkes av Fylkesmannen. Havnesjefen forventer at arbeidet blir satt i gang i løpet av høsten, etter at fuglene har dratt.
Eriksen redegjorde også for de videre planene for indre molo i Vardø havn og sjeteen i Kiberg havn. Havnesjefen sier at moloen i indre havn er prosjektert. Her trengs ikke mudring, og planen er å komme i gang med arbeidet i september eller oktober. Når det gjelder Kiberg havn er de godt i gang med prisinnhenting. Prosjektet er lagt ut på Doffin, og det har kommet inn anbud. Søknaden om å bygge sjeteen ligger hos Fylkesmannen, og det antydes at behandlingstiden er to måneder, ifølge havnesjefen, som mener det skal være mulig å komme i gang med arbeidet i løpet av høsten. Den planlagte sjeteen i Kiberg henger videre sammen med mudring av havna, da mudringsmassene skal brukes til etablering av denne.
– Vardø havn har presset på Fylkesmannen. De har sagt at de skal komme i gang i høst, sier Eriksen.