Østhavet
6 minutter lesetid

Vardøværinger handler mye på nett

Obs! Artikkelen er mer enn ett år gammel.

Berlevåg er den kommunen i Norge hvor det ble netthandlet klart mest fra per innbygger i løpet av årets tre første måneder. Minst i fylket ble det netthandlet fra Vadsø. Vardø havnet på en tredjeplass i Troms og Finnmark.

Det viser Klarnas store Shopping Pulse undersøkelse, hvor norske handlevaner i 1.kvartal 2023 er kartlagt – både ved hjelp av betalings- og shoppingløsningens salgsdata fra mer enn 13 000 norske nettbutikker, og en representativ kvartalsvis spørreundersøkelse.

Saken fortsetter etter annonsen

Langt mer enn gjennomsnittsnordmannen

Bare innbyggerne i Oslo netthandlet mer gjennom Klarna i perioden enn det ble gjort fra Troms og Finnmark. Mellom en tredjedel og halvparten av all netthandel i Norden går gjennom dem.

– Oslo har både under og etter pandemiperioden etablert seg som det fylket hvor det per innbygger netthandles mest på nett i Norge gjennom Klarna. Det henger nok nøye sammen med tjenestetilbudet her – at du ofte kan få produktet samme dag eller dagen etter bestilling, og at du derfor kan bruke nettet til mer hverdagskjøpene som kjøp av matvarer og lignende, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.

Mens innbyggerne i Berlevåg netthandlet 50 prosent mer enn gjennomsnittsnordmannen, følger Bardu på en andreplass – 33 prosent over gjennomsnittet, før Vardø (+ 29 %). Innbyggerne i Vadsø netthandlet 53 prosent mindre enn gjennomsnittsnordmannen mellom januar og mars i år, og er med det kommunen det ble netthandlet minst fra i fylket.

Innbyggerne i Troms og Finnmark utmerket seg med å netthandle mer innenfor kategorien sport og fritid enn det ble gjort i Norge sett under ett i perioden.

Topp 10 netthandelstoppen første kvartal i Troms og Finnmark

KommuneShoppingindeks per innbygger
Berlevåg
Bardu
Vardø
Båtsfjord
Målselv
Gáivuotna Kåfjord
Hammerfest
Skjervøy
Storfjord
Gamvik
150
133
129
126
123
121
120
117
117
116

Mandag er den nye netthandelsdagen

Mens søndager gjennom flere år har vært den største netthandelsdagen i løpet av uken, seilet mandag i løpet av 1. kvartal 2023 opp som den mest populære dagen å netthandle på, etterfulgt av søndag. De mest populære tidspunktene å handle på nett blant nordmenn er fremdeles rundt klokken 21-22 på kvelden.    

Her er noen av resultatene fra Klarnas undersøkelse for 1. kvartal 2023:

  • Ifølge salgsstatistikken ble det netthandlet 11 prosent mer per innbygger i Oslo enn landsgjennomsnittet. Deretter følger Troms og Finnmark (+ 8 %) og Nordland (+ 4 %).
  • Agder og Rogaland er de to fylkene hvor innbyggerne netthandlet minst gjennom Klarna i første halvår i år (henholdsvis 16 og 10 prosent mindre enn gjennomsnittsnordmannen.)
  • De kategoriene som flest nordmenn oppgir de har handlet på nett det siste kvartalet er klær og sko (52 %), underholdning (36 %) og skjønnhetsprodukter (35 %).
  • Berlevåg kommune i Troms og Finnmark er den kommunen hvor det per innbygger ble netthandlet mest i første halvår 2022. Der ble det per innbygger handlet hele 50 prosent mer enn gjennomsnittsnordmannen gjorde. Deretter følger Tydal i Trøndelag (+ 47 %) og Årdal i Vestland (+ 37 %).

Farmasøytiske produkter, elektronikk og barneprodukter øker mest

Saken fortsetter etter annonsen

Ifølge Klarnas undersøkelse har andelen nordmenn som netthandler ukentlig eller oftere gått ned med 13 prosent – sammenlignet med samme periode i fjor – fra 23 prosent til 20 prosent. Samtidig er netthandelshyppigheten per måned uendret. Hele 7 av 10 nordmenn (72 %) oppgir at de har netthandlet en gang eller mer i løpet av den siste måneden.

Langt flere oppgir imidlertid nå at de har netthandlet innenfor samtlige av produktkategoriene i løpet av den siste måneden. Størst er økningen innenfor farmasøytiske produkter. Her oppgir hele 58 prosent flere nordmenn enn i 1. kvartal 2022, at de har netthandlet dette i løpet av den siste måneden (30 prosent.) Deretter følger barneprodukter (+45 %) og elektronikk (+39 %).

– Selv om nordmenn i gjennomsnitt har en noe lavere netthandelshyppighet enn i fjor, viser dette at stadig flere velger å handle på nett innenfor alle kategorier. Samtidig går andelen ned for fysisk butikk i flere av kategoriene. Denne dreining tror vi blant annet skyldes at et stort flertall mener at netthandel både er bedre egnet til å finne de laveste prisene, og det er lettere å prissammenligne enn det er i fysisk butikk. Det er rett og slett smartere shopping, spesielt slik økonomien for mange oppleves nå om dagen, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.

Klarnas prissammenligningstjeneste, Prisguiden.no, hadde i første kvartal en dobling i antall prisvarseloppmeldinger fra i fjor (+104 %). Antall klikk på siden økte også med hele 10 prosent i perioden.