Østhavet
5 minutter lesetid

Vil halvere maksimaltakstene på alle FOT-rutene

Obs! Artikkelen er mer enn ett år gammel.

Samferdselsdepartementet har i dag lyst ut nye konkurranser om drift av regionale flyruter i Norge og helikopterruta Værøy–Bodø (FOT-ruter). I de nye avtalene vil maksimaltakstene på alle FOT-rutene halveres.

– Regjeringa følger med dette opp målet i Hurdalsplattformen om lavere priser på kortbanenettet. Med de nye avtalene vil folk og næringsliv i distriktene få bedre tilgang til andre deler av landet og verden. Dette er bra for bosetting og næringsliv, og for å skape vekst og utvikling i regionene, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.

Saken fortsetter etter annonsen

Forventer at lavere priser vil føre til flere reisende

Samferdselsdepartementet forventer at lavere priser vil føre til flere reisende. Derfor er setekapasitetskravene på rutene økt med 12 prosent i snitt. Samtidig er det stor usikkerhet om hva effektene blir på etterspørselen. I kontraktene er det derfor åpnet for å gjøre tilpassinger i løpet av avtaleperioden om det oppstår behov for det.

Oppfordrer til miljøvennlige fly

I utlysingen er det tatt inn nye krav til utslippsrapportering. Samferdselsdepartementet vil i tillegg kreve at operatøren innen utløpet av første driftsår redegjør for hvordan man kan vise forventet CO2-utslipp og mulighet for kjøp av klimakompensasjon for reisen i bestillingsøyeblikket.

– I utlysingen oppfordrer vi også til å fase inn null- og lavutslippsfly så snart det er teknisk mulig, sier Nygård.

Saken fortsetter etter annonsen

Andre endringer som vil gjelde med nye kontrakter, er nye rutetidskrav mellom Helgeland og Bodø for å bedre tilgangen til regionsykehuset i Tromsø. Det vil også være krav til nattparkert fly på Røros lufthamn for å øke regulariteten på ruten, og krav til minst 15 seter i helikopteret på Værøy-ruten for å opprettholde kvaliteten i rutetilbudet.

Nye konkurranser

Alle ruteområdene i inneværende avtaler blir videreført som FOT-ruter i denne utlysingen. I tillegg er to nye ruter inkludert: flyruta Kirkenes–Tromsø og Stord–Oslo.

Kirkenes–Tromsø er en viktig brikke i en omlegging av rutestrukturen i Øst-Finnmark, der målet er bedre tilgang til Tromsø og hovedstaden for befolkningen i Øst-Finnmark. Omleggingen, som har lokal forankring, innebærer færre direkteruter og flere korrespondansekrav. Flyruten Stord–Oslo er tatt inn fordi det kommersielle tilbudet på strekningen har blitt svekket etter pandemien.

Konkurransene omfatter følgende ruteområder:

Perioden 1. april 2024 – 31. oktober 2028

  • Ruter mellom Kirkenes, Vadsø, Vardø, Båtsfjord, Berlevåg, Mehamn, Honningsvåg, Hammerfest, Alta og Tromsø.
  • Hasvik–Tromsø v.v., Hasvik–Hammerfest v.v. og Sørkjosen–Tromsø v.v.
  • Lakselv–Tromsø v.v.
  • Andenes–Bodø v.v., Andenes–Tromsø v.v.
  • Harstad/Narvik–Bodø v.v., Harstad/Narvik–Tromsø v.v.
  • Stokmarknes–Bodø v.v., Stokmarknes–Tromsø v.v.
  • Svolvær–Bodø v.v.
  • Leknes–Bodø v.v.
  • Røst–Bodø v.v.
  • Brønnøysund–Bodø, Brønnøysund–Trondheim v.v.
  • Sandnessjøen–Bodø, Sandnessjøen–Trondheim v.v.
  • Mo i Rana–Bodø, Mo i Rana–Trondheim v.v.
  • Mosjøen–Bodø, Mosjøen–Trondheim v.v.
  • Namsos–Trondheim, Rørvik–Trondheim v.v.