Ny regional havn i Vardø kommune

Vardø har nå en mulighet til å få utbygd en stor havn, som vil gi utvikling og arbeidsplasser langt inn i fremtiden, og vårt geografiske fortrinn vil komme til sin rett.
På Nordnytt den 08.02 ble det fra Statens Veivesen opplyst at Vardøtunellen var så dårlig at det innen 2 år måtte besluttes om det skulle bygges en bro eller ny tunell.
Det som må gjøres er hverken å bygge ny tunell eller bro, men bygge en molo over i søndre del av Bussesundet over til Steglneset, Rundt årtusenskiftet fikk Vardø havn prosjektert en molo over Bussesundet med et tidevannskraftverk i moloen, samarbeidspartner den gang var Varanger Kraft og de vil sikkert være med i dag nu når det satses på grønn energi.
Dette prosjektet vil nå kunne gjennomføres og Vardø vil få en stor havn, som også kan betjene større lastefartøy og aktiviteter tilknyttet olje/gass og trafikk gjennom Nordøstpassasjen. Moloen over Bussesundet vil også medføre at Svartnes-havnen ikke lenger vil få langperiodiske bølger når det er dårlig vær fra øst og få en rolighetsgrad som vil være meget god.
Ved at Bussesundet vil kunne brukes som havn, vil det også kunne etableres dypvannskaier uten store kostnader til utfylling og utdypning.
Dessverre ble de utbyggingstiltak i Bussesundet som lå i havneplan som mulighetsanalyse fjernet siste år, derfor bør havneplan på ny revideres og at de tiltak som ble fjernet kommer inn i ny revidert havneplanen som tiltak og ikke som mulighetsanalyse.
Kommunen må snarest kontakte Statens veivesen, Fiskeridep. og Kystverket og få nedsatt en arbeidsgruppe, for å få utredet bygging av en molo med vei over Bussesundet. Kostnadene til molo vil ikke være et dyrere alternativ enn bro eller ny tunell.
Vardø har med dette fått en stor mulighet til virkelig å få en havn og havneanlegg, som gir vår kommune en lys fremtid og store vekst muligheter.
Av lngolf E. Eriksen