
En av byens bilister har nå sett seg så lei på problemet at de nordnorske glosene haglet. Og det er nok mange som er enige med denne bilisten.
– Vær klar over at livet dåkkers hæng i en tynn tråd! Nu må dåkk førr hælvete ta te vette og få på dåkker reflæks!, kommer det med både tyngde og volum fra bilisten.
Økning i dødsulykkene i november
14 døde i trafikken i november i år. Det er dobbelt så mange som gjennomsnittet de siste tre årene. Vi må tilbake til 2018 for lignende tall. Så langt i år er 111 drept på norske veier, melder Statens Vegvesen.
Fire av de døde i november var fotgjengere. Bilførere bør være særskilt oppmerksomme bak rattet og alle fotgjengere bør bruke refleks, så alle får en trygg og god førjulstid.
Flere skadde fotgjengere i mørketiden
Det er langt flere fotgjengere som blir påkjørt i høst- og vintermånedene enn ellers i året. – Gjør deg synlig når du går i mørket, oppfordrer Trygg Trafikk.
I perioden september til og med februar er det 60 prosent flere fotgjengere som skader seg i påkjørsler i Norge. Dette viser tall fra Statistisk sentralbyrå for de siste fem årene. Vanskeligere kjøreforhold og mindre synlighet er noen av årsakene til ulykkene.
– Det er fortsatt sånn at alt for mange sjåfører har dårlig mørkesyn og tilpasser ikke kjøringen selv om sikten er dårlig og føret er glatt. Som fotgjenger har du ingen garanti for hvor skikket eller observant bilførere er til enhver tid. Med refleks og fargerikt tøy blir du raskere oppdaget, sier kommunikasjonsrådgiver Ann-Helen Hansen i Trygg Trafikk.
Over halvparten bruker ikke refleks
Tellinger fra 2021 viser at 46 prosent av Norges befolkning bruker refleks i mørket.
– Heldigvis er mange opptatt av å gjøre seg synlig i trafikken, enten de går, sykler eller kjører bil. Likevel er det fortsatt et stort forbedringspotensial i refleksbruken her i Norge. Uten refleks er du først synlig på 25 – 30 meters hold, mens du med refleks synes på 140 meters hold når bilen bruker nærlys. Omregnet til sekunder har bilføreren 10 i stedet for 2 sekunder til å reagere, det kan være forskjellen på liv og død, sier Hansen.
– Nordmenn flest er mer opptatt av å bruke refleks på landevei enn i sentrumsgater. Dette er en feilvurdering, mener Hansen. – Det kan virke som at mange stoler for mye på gatebelysningen, det bør du ikke gjøre. De fleste ulykkene skjer i byer når fotgjenger krysser gata. Lys fra andre biler, butikkvinduer og andre lyskilder konkurrerer om oppmerksomheten til bilførerne og kan medføre at det blir vanskeligere å se mørkkledde fotgjengere uten refleks, sier Hansen.